A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Masella Lopes, Paulo Roberto
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424
Resumo: Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations.
id UFRGS-6_89297dd9237c7bd675339536443adbcc
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/50424
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dançaEspaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango.Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations.Apesar de seu complexo sistema de codificação, a linguagem do tango como dança somente pode ser compreendida por intermédio das constantes improvisações que seus pares executam, exigindo uma fina sintonia nas suas intenções de movimento. No entanto, a linguagem do tango excede essas circunstâncias, constituindo-se numa comunicação dos afetos que se revela em uma experiência única que não pode ser reproduzida. Ainda que se queira fazer do tango uma representação da sensualidade entre o homem e a mulher, propõe-se aqui uma crítica dessa identidade de gêneros, mostrando que sua expressão estética transcende essa determinação social, angariando um conjunto de representações ambivalentes que não se sujeitam a interpretações únicas. Neste artigo, embora se conceba o tango como um espaço semiótico próprio, busca-se também compreender sua linguagem corporal como um complexo sistema cultural aberto a constantes ressignificações através de algumas associações com outras formas de linguagem e representações sociais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5042410.19132/1807-8583201532.83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-1011807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424/33999Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMasella Lopes, Paulo Roberto2023-11-24T15:07:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/50424Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T15:07:09Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
title A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
spellingShingle A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
Masella Lopes, Paulo Roberto
Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango.
Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.
title_short A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
title_full A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
title_fullStr A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
title_full_unstemmed A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
title_sort A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
author Masella Lopes, Paulo Roberto
author_facet Masella Lopes, Paulo Roberto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Masella Lopes, Paulo Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango.
Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.
topic Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango.
Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.
description Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424
10.19132/1807-8583201532.83-101
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583201532.83-101
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424/33999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopes
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101
Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101
Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101
Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101
Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1799766109013934080