A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424 |
Resumo: | Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations. |
id |
UFRGS-6_89297dd9237c7bd675339536443adbcc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/50424 |
network_acronym_str |
UFRGS-6 |
network_name_str |
Intexto (Porto Alegre) |
repository_id_str |
|
spelling |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dançaEspaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango.Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango.Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations.Apesar de seu complexo sistema de codificação, a linguagem do tango como dança somente pode ser compreendida por intermédio das constantes improvisações que seus pares executam, exigindo uma fina sintonia nas suas intenções de movimento. No entanto, a linguagem do tango excede essas circunstâncias, constituindo-se numa comunicação dos afetos que se revela em uma experiência única que não pode ser reproduzida. Ainda que se queira fazer do tango uma representação da sensualidade entre o homem e a mulher, propõe-se aqui uma crítica dessa identidade de gêneros, mostrando que sua expressão estética transcende essa determinação social, angariando um conjunto de representações ambivalentes que não se sujeitam a interpretações únicas. Neste artigo, embora se conceba o tango como um espaço semiótico próprio, busca-se também compreender sua linguagem corporal como um complexo sistema cultural aberto a constantes ressignificações através de algumas associações com outras formas de linguagem e representações sociais.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-06-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5042410.19132/1807-8583201532.83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-1011807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424/33999Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopeshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMasella Lopes, Paulo Roberto2023-11-24T15:07:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/50424Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T15:07:09Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
title |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
spellingShingle |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança Masella Lopes, Paulo Roberto Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango. Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango. |
title_short |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
title_full |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
title_fullStr |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
title_full_unstemmed |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
title_sort |
A comunicação dos afetos no tango: função, improvisação, sexualidade e ambivalências na linguagem da dança |
author |
Masella Lopes, Paulo Roberto |
author_facet |
Masella Lopes, Paulo Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Masella Lopes, Paulo Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango. Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango. |
topic |
Espaço semiótico. Linguagem corporal. Identidade de gênero. Ambivalência. Sistema cultural. Tango. Semiotic space. Body language. Gender identity. Ambivalence. Cultural system. Tango. |
description |
Despite its complex coding system, the language of tango as a dance can only be understood through the constant improvisations that the couples perform, requiring a fine-tune in their movement intentions. However, the tango language exceeds those circumstances, becoming a communication of affect that reveals itself inside a unique experience that cannot be reproduced. Even if it is wanted to make tango as a representation of sensuality between men and women, it is proposed here a critical view of this gender identity, showing that its aesthetic expression transcends the social determination, raising a set of ambivalent representations that are not subjected to unique interpretations. In this article, although tango is conceived as a semiotic space itself, it is also possible to seek the understanding of their body language as a complex cultural system open to constant reinterpretations through some associations with other forms of language and social representations. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424 10.19132/1807-8583201532.83-101 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424 |
identifier_str_mv |
10.19132/1807-8583201532.83-101 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/50424/33999 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Paulo Roberto Masella Lopes https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101 Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101 Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101 Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101 Intexto; n. 32, jan./abr. 2015; 83-101 1807-8583 reponame:Intexto (Porto Alegre) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Intexto (Porto Alegre) |
collection |
Intexto (Porto Alegre) |
repository.name.fl_str_mv |
Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||intexto@ufrgs.br |
_version_ |
1799766109013934080 |