Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jost, François
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: fra
Título da fonte: Intexto (Porto Alegre)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447
Resumo: The number of television genres, that is already big, grows more every day. How to define which are the fundamental interpretants that would allow us to think, not only about the genres of the past, but also about those to come? This is the question that I try to answer through a conceptual model that has evolved over the years particularly from a characterization of mode of enunciation, to a characterization of universe. From mode to universe there is a change of paradigm. This article proposes, therefore, an epstemological return to three different ways of seen the television genre. Starting from a promise that guide the viewers’ interpretations and convictions, and that can be identified initially at a semiological level; then pragmatically, as a result of the recognition of a mode of enunciation that defines a TV program’s value of truth; and finally by its definition inside a universe, a model that explains the reason why different genre interpretations constitute a judicial problem, as well as an economical and comunicational issue.
id UFRGS-6_e3aaa34c80dae3d7144c6553ed86aa0d
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/58447
network_acronym_str UFRGS-6
network_name_str Intexto (Porto Alegre)
repository_id_str
spelling Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?Quel paradigme pour interpréter les genres télévisuels?Qual o melhor paradigma para se interpretar os gêneros televisivos?Télévision. Genres télévisuels. Interprétation. Enonciation. Promesse. Mondes.Televisão. Gêneros televisivos. Interpretação. Enunciação. Promessa. Mundos.Television. TV genres. Interpretation. Enunciation. Promise. Universes.The number of television genres, that is already big, grows more every day. How to define which are the fundamental interpretants that would allow us to think, not only about the genres of the past, but also about those to come? This is the question that I try to answer through a conceptual model that has evolved over the years particularly from a characterization of mode of enunciation, to a characterization of universe. From mode to universe there is a change of paradigm. This article proposes, therefore, an epstemological return to three different ways of seen the television genre. Starting from a promise that guide the viewers’ interpretations and convictions, and that can be identified initially at a semiological level; then pragmatically, as a result of the recognition of a mode of enunciation that defines a TV program’s value of truth; and finally by its definition inside a universe, a model that explains the reason why different genre interpretations constitute a judicial problem, as well as an economical and comunicational issue.Les genres télévisuels sont nombreux et ils ne cessent de proliférer. Comment trouver les interprétants fondamentaux qui permettent de penser les genres passés et à venir? C’est à cette question que j’ai tenté de répondre à travers un modèle conceptuel qui a évolué au cours des ans, passant notamment d’une catégorisation en mode d’énonciation à une catégorisation en monde. De mode à monde, il y a un changement de paradigme. Cet article propose donc un retour épistémologique sur trois façons d’envisager les genres télévisuels. D’abord comme une promesse qui guide les inférences et les croyances des téléspectateurs, et qui peut être identifiée à un niveau sémiologique, ensuite, à un niveau pragmatique, en fonction de la reconnaissance d’un mode d’énonciation qui conditionne la valeur de vérité du programme, enfin par l’ancrage dans un monde, modèle qui permet d’expliquer pourquoi l’interprétation des genres télévisuels est un enjeu juridique, économique et communicationnel.A quantidade de gêneros que caracterizam os programas televisivos é grande e cresce a cada dia. Como definir quais os interpretantes fundamentais que nos permitiriam pensar, não apenas nos gêneros do passado, mas também naqueles que estão por vir? É essa questão que busco responder, através de um modelo conceitual que evoluiu no decorrer dos anos, passando especificamente de uma caracterização de modo de enunciação, para uma caracterização de mundo. De modo a mundo, existe uma mudança de paradigma. Este artigo propõe, portanto, um retorno epistemológico a três jeitos de se enxergar os gêneros televisivos. Partindo de uma promessa que norteia as inferências e convicções dos telespectadores e que pode ser identificada, a princípio, a nível semiológico (vertente europeia da semiótica); em seguida pragmático, em decorrência do reconhecimento de um modo de enunciação que condiciona o valor de verdade de um programa; e, finalmente, pela definição dentro de um mundo, um modelo que explica o porquê das diferentes interpretações de gênero são um problema judicial, econômico e comunicacional.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5844710.19132/1807-8583201534.28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-451807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSfrahttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447/35807Copyright (c) 2015 François Josthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJost, François2023-11-24T14:41:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/58447Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:41:18Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
Quel paradigme pour interpréter les genres télévisuels?
Qual o melhor paradigma para se interpretar os gêneros televisivos?
title Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
spellingShingle Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
Jost, François
Télévision. Genres télévisuels. Interprétation. Enonciation. Promesse. Mondes.
Televisão. Gêneros televisivos. Interpretação. Enunciação. Promessa. Mundos.
Television. TV genres. Interpretation. Enunciation. Promise. Universes.
title_short Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
title_full Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
title_fullStr Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
title_full_unstemmed Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
title_sort Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
author Jost, François
author_facet Jost, François
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jost, François
dc.subject.por.fl_str_mv Télévision. Genres télévisuels. Interprétation. Enonciation. Promesse. Mondes.
Televisão. Gêneros televisivos. Interpretação. Enunciação. Promessa. Mundos.
Television. TV genres. Interpretation. Enunciation. Promise. Universes.
topic Télévision. Genres télévisuels. Interprétation. Enonciation. Promesse. Mondes.
Televisão. Gêneros televisivos. Interpretação. Enunciação. Promessa. Mundos.
Television. TV genres. Interpretation. Enunciation. Promise. Universes.
description The number of television genres, that is already big, grows more every day. How to define which are the fundamental interpretants that would allow us to think, not only about the genres of the past, but also about those to come? This is the question that I try to answer through a conceptual model that has evolved over the years particularly from a characterization of mode of enunciation, to a characterization of universe. From mode to universe there is a change of paradigm. This article proposes, therefore, an epstemological return to three different ways of seen the television genre. Starting from a promise that guide the viewers’ interpretations and convictions, and that can be identified initially at a semiological level; then pragmatically, as a result of the recognition of a mode of enunciation that defines a TV program’s value of truth; and finally by its definition inside a universe, a model that explains the reason why different genre interpretations constitute a judicial problem, as well as an economical and comunicational issue.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447
10.19132/1807-8583201534.28-45
url https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447
identifier_str_mv 10.19132/1807-8583201534.28-45
dc.language.iso.fl_str_mv fra
language fra
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447/35807
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 François Jost
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 François Jost
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45
Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45
1807-8583
reponame:Intexto (Porto Alegre)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Intexto (Porto Alegre)
collection Intexto (Porto Alegre)
repository.name.fl_str_mv Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||intexto@ufrgs.br
_version_ 1789438578484314112