Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | fra |
Título da fonte: | Intexto (Porto Alegre) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447 |
Resumo: | The number of television genres, that is already big, grows more every day. How to define which are the fundamental interpretants that would allow us to think, not only about the genres of the past, but also about those to come? This is the question that I try to answer through a conceptual model that has evolved over the years particularly from a characterization of mode of enunciation, to a characterization of universe. From mode to universe there is a change of paradigm. This article proposes, therefore, an epstemological return to three different ways of seen the television genre. Starting from a promise that guide the viewers’ interpretations and convictions, and that can be identified initially at a semiological level; then pragmatically, as a result of the recognition of a mode of enunciation that defines a TV program’s value of truth; and finally by its definition inside a universe, a model that explains the reason why different genre interpretations constitute a judicial problem, as well as an economical and comunicational issue. |
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Which is the best paradigm to interpret the genres in television programming?Quel paradigme pour interpréter les genres télévisuels?Qual o melhor paradigma para se interpretar os gêneros televisivos?Télévision. Genres télévisuels. Interprétation. Enonciation. Promesse. Mondes.Televisão. Gêneros televisivos. Interpretação. Enunciação. Promessa. Mundos.Television. TV genres. Interpretation. Enunciation. Promise. Universes.The number of television genres, that is already big, grows more every day. How to define which are the fundamental interpretants that would allow us to think, not only about the genres of the past, but also about those to come? This is the question that I try to answer through a conceptual model that has evolved over the years particularly from a characterization of mode of enunciation, to a characterization of universe. From mode to universe there is a change of paradigm. This article proposes, therefore, an epstemological return to three different ways of seen the television genre. Starting from a promise that guide the viewers’ interpretations and convictions, and that can be identified initially at a semiological level; then pragmatically, as a result of the recognition of a mode of enunciation that defines a TV program’s value of truth; and finally by its definition inside a universe, a model that explains the reason why different genre interpretations constitute a judicial problem, as well as an economical and comunicational issue.Les genres télévisuels sont nombreux et ils ne cessent de proliférer. Comment trouver les interprétants fondamentaux qui permettent de penser les genres passés et à venir? C’est à cette question que j’ai tenté de répondre à travers un modèle conceptuel qui a évolué au cours des ans, passant notamment d’une catégorisation en mode d’énonciation à une catégorisation en monde. De mode à monde, il y a un changement de paradigme. Cet article propose donc un retour épistémologique sur trois façons d’envisager les genres télévisuels. D’abord comme une promesse qui guide les inférences et les croyances des téléspectateurs, et qui peut être identifiée à un niveau sémiologique, ensuite, à un niveau pragmatique, en fonction de la reconnaissance d’un mode d’énonciation qui conditionne la valeur de vérité du programme, enfin par l’ancrage dans un monde, modèle qui permet d’expliquer pourquoi l’interprétation des genres télévisuels est un enjeu juridique, économique et communicationnel.A quantidade de gêneros que caracterizam os programas televisivos é grande e cresce a cada dia. Como definir quais os interpretantes fundamentais que nos permitiriam pensar, não apenas nos gêneros do passado, mas também naqueles que estão por vir? É essa questão que busco responder, através de um modelo conceitual que evoluiu no decorrer dos anos, passando especificamente de uma caracterização de modo de enunciação, para uma caracterização de mundo. De modo a mundo, existe uma mudança de paradigma. Este artigo propõe, portanto, um retorno epistemológico a três jeitos de se enxergar os gêneros televisivos. Partindo de uma promessa que norteia as inferências e convicções dos telespectadores e que pode ser identificada, a princípio, a nível semiológico (vertente europeia da semiótica); em seguida pragmático, em decorrência do reconhecimento de um modo de enunciação que condiciona o valor de verdade de um programa; e, finalmente, pela definição dentro de um mundo, um modelo que explica o porquê das diferentes interpretações de gênero são um problema judicial, econômico e comunicacional.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2015-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/5844710.19132/1807-8583201534.28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-45Intexto; Edição especial 20 anos do PPGCOM UFRGS, n. 34, set./dez. 2015.; 28-451807-8583reponame:Intexto (Porto Alegre)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSfrahttps://seer.ufrgs.br/index.php/intexto/article/view/58447/35807Copyright (c) 2015 François Josthttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJost, François2023-11-24T14:41:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/58447Revistahttp://seer.ufrgs.br/intextoONGhttp://seer.ufrgs.br/intexto/oai||intexto@ufrgs.br1807-85831807-8583opendoar:2023-11-24T14:41:18Intexto (Porto Alegre) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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