O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rickes, Simone Moschen
Data de Publicação: 2000
Outros Autores: Maraschin, Cleci
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373
Resumo: In a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority.
id UFRGS-7_6e7030b788c9b64bcc1327ece7837c8c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6373
network_acronym_str UFRGS-7
network_name_str Informática na Educação: teoria & prática
repository_id_str
spelling O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXASepistemologia genéticaautopoleseescritafunção autorIn a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority.Num diálogo com autores como Jean Piaget, Humberto Maturana e Francisco Varela, o texto propõe que o estabelecimento do ser pensante com uma unidade que se diferencia do meio é uma construção sempre em marcha que inscreve a fronteira entre o sujeito cognitivo e o que seria seu meio e, coordenadas que variam no transcurso da história desse sujeito. Concebe tal inscrição como efeito do operar de categorias em aparente contradição, como são os mecanismos de fechamento e de abertura, ou de integração e de diferenciação que caracterizam o sistema cognitivo em sua relação ao meio. O exame da relação autor/leitor aponta possibilidade de concebê-la como ponto de visibilidade das relações, tais como propostas neste texto, entre sujeito e sua exterioridade.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2000-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/637310.22456/1982-1654.6373Computers in education: theory & practice; Vol. 3 No. 1 (2000): Novas Tecnologias na EducaçãoInformática na educação: teoria & prática; v. 3 n. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373/3822Rickes, Simone MoschenMaraschin, Cleciinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:08:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6373Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:08:04Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
title O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
spellingShingle O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
Rickes, Simone Moschen
epistemologia genética
autopolese
escrita
função autor
title_short O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
title_full O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
title_fullStr O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
title_full_unstemmed O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
title_sort O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
author Rickes, Simone Moschen
author_facet Rickes, Simone Moschen
Maraschin, Cleci
author_role author
author2 Maraschin, Cleci
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rickes, Simone Moschen
Maraschin, Cleci
dc.subject.por.fl_str_mv epistemologia genética
autopolese
escrita
função autor
topic epistemologia genética
autopolese
escrita
função autor
description In a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority.
publishDate 2000
dc.date.none.fl_str_mv 2000-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373
10.22456/1982-1654.6373
url https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373
identifier_str_mv 10.22456/1982-1654.6373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373/3822
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Computers in education: theory & practice; Vol. 3 No. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação
Informática na educação: teoria & prática; v. 3 n. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação
1982-1654
1516-084X
reponame:Informática na Educação: teoria & prática
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Informática na Educação: teoria & prática
collection Informática na Educação: teoria & prática
repository.name.fl_str_mv Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||revista@pgie.ufrgs.br
_version_ 1799766181615239168