O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2000 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Informática na Educação: teoria & prática |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373 |
Resumo: | In a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority. |
id |
UFRGS-7_6e7030b788c9b64bcc1327ece7837c8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6373 |
network_acronym_str |
UFRGS-7 |
network_name_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository_id_str |
|
spelling |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXASepistemologia genéticaautopoleseescritafunção autorIn a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority.Num diálogo com autores como Jean Piaget, Humberto Maturana e Francisco Varela, o texto propõe que o estabelecimento do ser pensante com uma unidade que se diferencia do meio é uma construção sempre em marcha que inscreve a fronteira entre o sujeito cognitivo e o que seria seu meio e, coordenadas que variam no transcurso da história desse sujeito. Concebe tal inscrição como efeito do operar de categorias em aparente contradição, como são os mecanismos de fechamento e de abertura, ou de integração e de diferenciação que caracterizam o sistema cognitivo em sua relação ao meio. O exame da relação autor/leitor aponta possibilidade de concebê-la como ponto de visibilidade das relações, tais como propostas neste texto, entre sujeito e sua exterioridade.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2000-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/637310.22456/1982-1654.6373Computers in education: theory & practice; Vol. 3 No. 1 (2000): Novas Tecnologias na EducaçãoInformática na educação: teoria & prática; v. 3 n. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373/3822Rickes, Simone MoschenMaraschin, Cleciinfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-04-24T13:08:04Zoai:seer.ufrgs.br:article/6373Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2019-04-24T13:08:04Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
title |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
spellingShingle |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS Rickes, Simone Moschen epistemologia genética autopolese escrita função autor |
title_short |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
title_full |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
title_fullStr |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
title_full_unstemmed |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
title_sort |
O MÚTUO ENGENDRAMNETO SUJEITO/MEIO: FRONTEIRAS COMPLEXAS |
author |
Rickes, Simone Moschen |
author_facet |
Rickes, Simone Moschen Maraschin, Cleci |
author_role |
author |
author2 |
Maraschin, Cleci |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rickes, Simone Moschen Maraschin, Cleci |
dc.subject.por.fl_str_mv |
epistemologia genética autopolese escrita função autor |
topic |
epistemologia genética autopolese escrita função autor |
description |
In a dialogue with authors like Jean Paiget, Humberto Maturana and Francisco Varela, the text proposes that the establishment of the thinking being as a unit that is distinct from the environment is a construction always on march that inscribes the border between the cognitive subject and what would be its environment in coordinates that very during this subect history. Concepts this inscription as the effect of the operation of aparently contradictory categories, as the mechanisms of closing and opening, or of integration and distinction that are characteristic of the cognitive system in its relation to the environment. The exam of the relation author-reader points to the possibility of concepting it as a point of visibility of the relations, as they proposed in this text, between the subject and its exteriority. |
publishDate |
2000 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2000-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373 10.22456/1982-1654.6373 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373 |
identifier_str_mv |
10.22456/1982-1654.6373 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/6373/3822 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Computers in education: theory & practice; Vol. 3 No. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação Informática na educação: teoria & prática; v. 3 n. 1 (2000): Novas Tecnologias na Educação 1982-1654 1516-084X reponame:Informática na Educação: teoria & prática instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Informática na Educação: teoria & prática |
collection |
Informática na Educação: teoria & prática |
repository.name.fl_str_mv |
Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista@pgie.ufrgs.br |
_version_ |
1799766181615239168 |