Developing SCORM Learning Objects based on Information Architecture and on Cognitive Flexibility Theory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Ronnie Fagundes de
Data de Publicação: 2006
Outros Autores: Pereira, Alice Theresinha Cybis, Braga, Marta Goulart
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Informática na Educação: teoria & prática
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2311
Resumo: The preparation of contents for Distance Education is an important and critical factor in supporting the teaching-learning process. The effort and cost associated with the development of these contents justify characteristics that enable its reuse, potentially improving the means for the creation of learning scenarios. Quality in the development of contents can be obtained by following different cognitive theories, like the Cognitive Flexibility Theory, and by adopting Information Architecture principles that guide the organization of contents in hypermedia. The application of these principles and theories must be possible when following standards for interoperable contents. The pretension of this work is to check the capacity of SCORM in the development of Learning Objects considering the principle and directives from the Cognitive Flexibility Theory and from Information Architecture.
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spelling Developing SCORM Learning Objects based on Information Architecture and on Cognitive Flexibility TheoryDesenvolvendo Objetos de Aprendizagem SCORM aplicando a Arquitetura da Informação e Teoria da Flexibilidade CognitivaObjetos de AprendizagemPadrão SCORMArquitetura da InformaçãoFlexibilidade CognitivaThe preparation of contents for Distance Education is an important and critical factor in supporting the teaching-learning process. The effort and cost associated with the development of these contents justify characteristics that enable its reuse, potentially improving the means for the creation of learning scenarios. Quality in the development of contents can be obtained by following different cognitive theories, like the Cognitive Flexibility Theory, and by adopting Information Architecture principles that guide the organization of contents in hypermedia. The application of these principles and theories must be possible when following standards for interoperable contents. The pretension of this work is to check the capacity of SCORM in the development of Learning Objects considering the principle and directives from the Cognitive Flexibility Theory and from Information Architecture.A elaboração de conteúdos para Educação a Distância é fator importante e crítico no apoio ao processo ensino-aprendizagem. O esforço e custo despedido para o desenvolvimento desses conteúdos justificam que estes tenham características que favoreçam a sua reutilização como forma de melhorar potencialmente as possibilidades para a criação de cenários de aprendizagem. O desenvolvimento de conteúdos com qualidade pode ser orientado por diferentes teorias sobre a cognição humana, como a Teoria da Flexibilidade Cognitiva, e também por princípios da Arquitetura da Informação, que regem a organização de conteúdos em hipermídia. A aplicação destes princípios e teorias deve ser possível em padrões para conteúdos interoperáveis para Educação a Distância. Busca-se então verificar a capacidade para o desenvolvimento de Objetos de Aprendizagem baseadas no padrão SCORM levando-se em consideração os princípios e diretrizes da Teoria da Flexibilidade Cognitiva e da Arquitetura da Informação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul2006-05-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/231110.22456/1982-1654.2311Computers in education: theory & practice; Vol. 9 No. 1 (2006): Virtual Challenges in EducationInformática na educação: teoria & prática; v. 9 n. 1 (2006): Desafios do Virtual para Educação1982-16541516-084Xreponame:Informática na Educação: teoria & práticainstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/InfEducTeoriaPratica/article/view/2311/1011http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Ronnie Fagundes de Pereira, Alice Theresinha CybisBraga, Marta Goulart2022-10-14T18:29:44Zoai:seer.ufrgs.br:article/2311Revistahttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPraticaPUBhttps://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/oai||revista@pgie.ufrgs.br1982-16541516-084Xopendoar:2022-10-14T18:29:44Informática na Educação: teoria & prática - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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