Music and emotions: an altmetric study of scholarly production from 1970 to 2019
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/111905 |
Resumo: | Altmetric indicators are complementary mechanisms to citation metrics about measuring the impact of scholarly production. In this sense, Brazilian and international researchers have been carrying out studies focusing on the analysis of relationships between alternative and traditional metrics. In this research, we analyze the scholarly production on music and emotions published between the years 1970 to 2019, and we search for possible relationships between altmetric indicators and the number of academic citations received by an article. Through quali-quantitative and descriptive research, we identified Mendeley and Twitter as the leading sources of altmetric data on the topic studied. We visualized relations between altmetric indicators and the number of citations, especially in the number of readers in Mendeley, able to explain 27.99% of the citations received. We found that, on average, articles with altmetric indicators receive 3.48 times more citations, while works with Twitter mention and those with Mendeley bookmark usually contain 2.06 and 3.53 times more citations, respectively. Finally, we see potential in using alternative metrics to monitor publications about music and emotions, as well as in other themes. |
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Music and emotions: an altmetric study of scholarly production from 1970 to 2019Música e emoções: um estudo altmétrico da produção científica de 1970 a 2019CitationsEmotionsAltmetric IndicatorsMusicScholarly ProductionCitaçõesEmoçõesIndicadores AltmétricosMúsicaProdução CientíficaAltmetric indicators are complementary mechanisms to citation metrics about measuring the impact of scholarly production. In this sense, Brazilian and international researchers have been carrying out studies focusing on the analysis of relationships between alternative and traditional metrics. In this research, we analyze the scholarly production on music and emotions published between the years 1970 to 2019, and we search for possible relationships between altmetric indicators and the number of academic citations received by an article. Through quali-quantitative and descriptive research, we identified Mendeley and Twitter as the leading sources of altmetric data on the topic studied. We visualized relations between altmetric indicators and the number of citations, especially in the number of readers in Mendeley, able to explain 27.99% of the citations received. We found that, on average, articles with altmetric indicators receive 3.48 times more citations, while works with Twitter mention and those with Mendeley bookmark usually contain 2.06 and 3.53 times more citations, respectively. Finally, we see potential in using alternative metrics to monitor publications about music and emotions, as well as in other themes.Indicadores altmétricos são mecanismos complementares às métricas de citação no que concerne à mensuração do impacto das produções científicas. Nesse sentido, pesquisadores, brasileiros e internacionais, vêm elaborando estudos com foco na análise de relações entre as métricas alternativas e tradicionais. Nesse contexto, esta pesquisa busca por possíveis relações entre indicadores altmétricos e o número de citações recebidas por um artigo, considerando como objeto de estudo a produção científica sobre música e emoções publicada entre os anos de 1970 a 2019. Por meio de pesquisa quali-quantitativa e descritiva, aplicou-se testes estatísticos não paramétricos e identificou-se Mendeley e Twitter como as principais fontes de dados altmétricos para o tema. Para mais, visualiza a existência de relações entre os indicadores altmétricos e o número de citações, com destaque para o total de leitores no Mendeley, capaz de explicar 27,99% das citações recebidas. Outrossim, constata que, em média, artigos com indicadores altmétricos recebem 3,48 vezes mais citações, enquanto artigos com menções no Twitter e aqueles com marcações no Mendeley, contêm, de maneira geral, 2,06 e 3,53 vezes mais citações, respectivamente. Por fim, com esta pesquisa, vislumbra-se o potencial no uso das métricas alternativas para o acompanhamento das publicações sobre música e emoções, bem como em outras temáticas.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2021-12-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/11190510.19132/1808-5245281.209-233Em Questão; v. 28, n.1, jan./mar. 2022; 209-233Em Questão; v. 28, n.1, jan./mar. 2022; 209-233Em Questão; v. 28, n.1, jan./mar. 2022; 209-2331808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/111905/64951Copyright (c) 2021 Paulo Sergio da Conceição Moreira, Denise Fukumi Tsunodahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira, Paulo Sergio da ConceiçãoTsunoda, Denise Fukumi2023-04-27T12:30:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/111905Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-04-27T12:30:53Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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