Information literacy as social innovation: a systematic literature review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500 |
Resumo: | In contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation. |
id |
UFRGS-8_20568f64993dfe5169904540aa272495 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/126500 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy as social innovation: a systematic literature reviewCompetência em informação como inovação social: uma revisão sistemática de literaturasocial innovationinformation literacyinterdisciplinaritysocial emancipation inovação socialcompetência em informaçãointerdisciplinaridadeemancipação socialIn contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation.Na contemporaneidade, a falta de capacidade de indivíduos e de comunidades em analisar e utilizar a informação de forma crítica e de acompanhar os ciclos de avanços tecnológicos resulta em desvantagem e em manutenção de contextos hegemônicos. Este artigo apresenta uma Revisão Sistemática da Literatura com o objetivo de levantar se a competência em informação tem sido correlacionada à inovação social na literatura, para embasar a afirmativa de que ambas as áreas são correlacionadas e podem ser abordadas conjuntamente em estudos interdisciplinares, com benefícios para o estudo das duas áreas temáticas. Os resultados a partir da busca nas bases de dados Scopus, Web of Science, SAGE Open e Academic Search Premier foram escassos e sugerem que a temática possui um campo potencial de estudos, o que abre espaço para a sugestão de pesquisas futuras que objetivem estudos exploratórios, documentais e empíricos sobre a competência em informação para promoção de inovação social.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12650010.19132/1808-5245.29.126500Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500Em Questão; v. 29 (2023); 1265001808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500/88469Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra de SouzaMaia, Luiz Cláudio Gomes 2023-12-07T14:06:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/126500Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:06:53Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review Competência em informação como inovação social: uma revisão sistemática de literatura |
title |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
spellingShingle |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review Santos, Alessandra de Souza social innovation information literacy interdisciplinarity social emancipation inovação social competência em informação interdisciplinaridade emancipação social |
title_short |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
title_full |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
title_fullStr |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
title_full_unstemmed |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
title_sort |
Information literacy as social innovation: a systematic literature review |
author |
Santos, Alessandra de Souza |
author_facet |
Santos, Alessandra de Souza Maia, Luiz Cláudio Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Maia, Luiz Cláudio Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alessandra de Souza Maia, Luiz Cláudio Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
social innovation information literacy interdisciplinarity social emancipation inovação social competência em informação interdisciplinaridade emancipação social |
topic |
social innovation information literacy interdisciplinarity social emancipation inovação social competência em informação interdisciplinaridade emancipação social |
description |
In contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500 10.19132/1808-5245.29.126500 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245.29.126500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500/88469 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500 Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500 Em Questão; v. 29 (2023); 126500 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438637010583552 |