Information literacy as social innovation: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alessandra de Souza
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maia, Luiz Cláudio Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500
Resumo: In contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation.
id UFRGS-8_20568f64993dfe5169904540aa272495
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/126500
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy as social innovation: a systematic literature reviewCompetência em informação como inovação social: uma revisão sistemática de literaturasocial innovationinformation literacyinterdisciplinaritysocial emancipation inovação socialcompetência em informaçãointerdisciplinaridadeemancipação socialIn contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation.Na contemporaneidade, a falta de capacidade de indivíduos e de comunidades em analisar e utilizar a informação de forma crítica e de acompanhar os ciclos de avanços tecnológicos resulta em desvantagem e em manutenção de contextos hegemônicos. Este artigo apresenta uma Revisão Sistemática da Literatura com o objetivo de levantar se a competência em informação tem sido correlacionada à inovação social na literatura, para embasar a afirmativa de que ambas as áreas são correlacionadas e podem ser abordadas conjuntamente em estudos interdisciplinares, com benefícios para o estudo das duas áreas temáticas. Os resultados a partir da busca nas bases de dados Scopus, Web of Science, SAGE Open e Academic Search Premier foram escassos e sugerem que a temática possui um campo potencial de estudos, o que abre espaço para a sugestão de pesquisas futuras que objetivem estudos exploratórios, documentais e empíricos sobre a competência em informação para promoção de inovação social.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/12650010.19132/1808-5245.29.126500Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500Em Questão; v. 29 (2023); 1265001808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500/88469Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alessandra de SouzaMaia, Luiz Cláudio Gomes 2023-12-07T14:06:53Zoai:seer.ufrgs.br:article/126500Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-12-07T14:06:53Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy as social innovation: a systematic literature review
Competência em informação como inovação social: uma revisão sistemática de literatura
title Information literacy as social innovation: a systematic literature review
spellingShingle Information literacy as social innovation: a systematic literature review
Santos, Alessandra de Souza
social innovation
information literacy
interdisciplinarity
social emancipation
inovação social
competência em informação
interdisciplinaridade
emancipação social
title_short Information literacy as social innovation: a systematic literature review
title_full Information literacy as social innovation: a systematic literature review
title_fullStr Information literacy as social innovation: a systematic literature review
title_full_unstemmed Information literacy as social innovation: a systematic literature review
title_sort Information literacy as social innovation: a systematic literature review
author Santos, Alessandra de Souza
author_facet Santos, Alessandra de Souza
Maia, Luiz Cláudio Gomes
author_role author
author2 Maia, Luiz Cláudio Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alessandra de Souza
Maia, Luiz Cláudio Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv social innovation
information literacy
interdisciplinarity
social emancipation
inovação social
competência em informação
interdisciplinaridade
emancipação social
topic social innovation
information literacy
interdisciplinarity
social emancipation
inovação social
competência em informação
interdisciplinaridade
emancipação social
description In contemporary times, the lack of capacity of individuals and communities to analyze and use information critically and to follow the cycles of technological advances results in disadvantage and in the maintenance of hegemonic contexts. This article presents a Systematic Literature Review with the objective of raising whether information literacy has been correlated with social innovation in the literature, to support the assertion that both areas are correlated and can be approached together in interdisciplinary studies, with benefits for the study of the two thematic areas. The results from the search in the Scopus, Web of Science, SAGE Open and Academic Search Premier databases were scarce and suggest that the topic has a potential field of study, which opens space for the suggestion of future research that aim at exploratory, documentary and empirical studies on information literacy to promote social innovation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500
10.19132/1808-5245.29.126500
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245.29.126500
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/126500/88469
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alessandra de Souza Santos, Luiz Cláudio Gomes Maia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500
Em Questão; Vol. 29 (2023); 126500
Em Questão; v. 29 (2023); 126500
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438637010583552