Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81 |
Resumo: | The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspapers identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper. |
id |
UFRGS-8_20adc8ce80af8425eb9d7bee866489fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/81 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper IdentityA Credibilidade como Estratégia de Identidade em um Jornal MassivoJornalismo popularobjetividade jornalísticacredibilidadeBrasilPopular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil.The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspapers identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper.O objetivo principal deste trabalho é analisar de que forma a busca da objetividade condiciona as condições de produção do jornal popular massivo Diário Gaúcho, editado no Rio Grande do Sul pela RBS. A partir da reflexão sobre as práticas jornalísticas observadas no periódico, percebemos que a credibilidade é uma categoria fundamental para a identidade do jornal, servindo para afastá-lo do conceito de sensacionalista. Além disso, comprovamos a importância da credibilidade como estratégia de identidade profissional para os jornalistas que atuam no veículo, enquadrado no conceito de jornal popular massivo, segundo a perspectiva que norteia esta análise. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 23-40Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 23-40Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 23-401808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81/41Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernardes, Cristine Brum2023-11-20T17:04:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/81Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T17:04:28Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity A Credibilidade como Estratégia de Identidade em um Jornal Massivo |
title |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
spellingShingle |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity Bernardes, Cristine Brum Jornalismo popular objetividade jornalística credibilidade Brasil Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil. |
title_short |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
title_full |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
title_fullStr |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
title_full_unstemmed |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
title_sort |
Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity |
author |
Bernardes, Cristine Brum |
author_facet |
Bernardes, Cristine Brum |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bernardes, Cristine Brum |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo popular objetividade jornalística credibilidade Brasil Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil. |
topic |
Jornalismo popular objetividade jornalística credibilidade Brasil Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil. |
description |
The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspapers identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81/41 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardes https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 23-40 Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 23-40 Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 23-40 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632176648192 |