Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardes, Cristine Brum
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81
Resumo: The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspaper’s identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper.
id UFRGS-8_20adc8ce80af8425eb9d7bee866489fb
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/81
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper IdentityA Credibilidade como Estratégia de Identidade em um Jornal MassivoJornalismo popularobjetividade jornalísticacredibilidadeBrasilPopular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil.The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspaper’s identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper.O objetivo principal deste trabalho é analisar de que forma a busca da objetividade condiciona as condições de produção do jornal popular massivo Diário Gaúcho, editado no Rio Grande do Sul pela RBS. A partir da reflexão sobre as práticas jornalísticas observadas no periódico, percebemos que a credibilidade é uma categoria fundamental para a identidade do jornal, servindo para afastá-lo do conceito de sensacionalista. Além disso, comprovamos a importância da credibilidade como estratégia de identidade profissional para os jornalistas que atuam no veículo, enquadrado no conceito de jornal popular massivo, segundo a perspectiva que norteia esta análise. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 23-40Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 23-40Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 23-401808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81/41Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernardes, Cristine Brum2023-11-20T17:04:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/81Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T17:04:28Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
A Credibilidade como Estratégia de Identidade em um Jornal Massivo
title Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
spellingShingle Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
Bernardes, Cristine Brum
Jornalismo popular
objetividade jornalística
credibilidade
Brasil
Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil.
title_short Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
title_full Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
title_fullStr Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
title_full_unstemmed Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
title_sort Credibility as a Strategy of a Popular Massive Newspaper Identity
author Bernardes, Cristine Brum
author_facet Bernardes, Cristine Brum
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardes, Cristine Brum
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo popular
objetividade jornalística
credibilidade
Brasil
Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil.
topic Jornalismo popular
objetividade jornalística
credibilidade
Brasil
Popular Journalism. Journalistic Objectivity. Credibility. Brazil.
description The main purpose of this paper is to analyse how objectivity operates to determine the conditions of production in a popular massive newspaper called Diário Gaúcho. The newspaper has been published since 2000 by RBS, in Rio Grande do Sul. Considering the journalistic practice which we have observed in the journal, we have noticed that credibility is a central category in the constitution of the newspaper’s identity. Credibility is used to remove the sensationalist characteristics from the newspaper. Besides that, we confirmed the importance of credibility as a strategy used by journalists as a way to sustain their professional identity. According to our perspective, Diário Gaúcho is framed in the concept of popular massive newspaper.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/81/41
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Cristine Brum Bernardes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 23-40
Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 23-40
Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 23-40
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632176648192