Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gutierres Castanha, Renata Cristina
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Cabrini Grácio, Maria Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231
Resumo: The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results.
id UFRGS-8_23273b394431d652f92be6e06db93013
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/49231
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)Contribuição da análise multivariada para os indicadores de avaliação dos programas de pós graduação: uma análise na área de Matemática (2007-2009)Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática.Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics.The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results.O objetivo desta pesquisa é analisar a relação entre os indicadores quantitativos, utilizados na CAPES, e o conceito final de cada programa de pósgraduação, por meio da aplicação de procedimentos estatísticos multivariados, a fim de contribuir para a compreensão do sistema de avaliação da pós-graduação brasileira. Para o conjunto dos 26 programas de pós-graduação da área de Matemática, no triênio 2007-2009, foram avaliados, por meio de métodos multivariados, os seguintes indicadores: total de teses e dissertações defendidas e média de artigos por docente permanente, segundo a estratificação Qualis. Observou-se, em todas as Análises de clusters realizadas, que os programas com conceito CAPES 3 aglutinaram-se sempre em um único grupo, ao passo que os demais foram se separando à medida em que foram inseridos mais indicadores na análise. Ainda, quanto mais indicadores foram incluídos na análise, mais refinado e próximo do conceito atribuído pela CAPES foi o resultado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/4923110.19132/1808-5245211.130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-1491808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231/33749Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Gráciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGutierres Castanha, Renata CristinaCabrini Grácio, Maria Cláudia2024-03-12T19:06:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/49231Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-12T19:06:18Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
Contribuição da análise multivariada para os indicadores de avaliação dos programas de pós graduação: uma análise na área de Matemática (2007-2009)
title Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
spellingShingle Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
Gutierres Castanha, Renata Cristina
Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática.
Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics.
title_short Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
title_full Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
title_fullStr Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
title_full_unstemmed Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
title_sort Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
author Gutierres Castanha, Renata Cristina
author_facet Gutierres Castanha, Renata Cristina
Cabrini Grácio, Maria Cláudia
author_role author
author2 Cabrini Grácio, Maria Cláudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gutierres Castanha, Renata Cristina
Cabrini Grácio, Maria Cláudia
dc.subject.por.fl_str_mv Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática.
Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics.
topic Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática.
Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics.
description The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231
10.19132/1808-5245211.130-149
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245211.130-149
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231/33749
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Grácio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Grácio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149
Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149
Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159992553472