Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231 |
Resumo: | The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results. |
id |
UFRGS-8_23273b394431d652f92be6e06db93013 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/49231 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009)Contribuição da análise multivariada para os indicadores de avaliação dos programas de pós graduação: uma análise na área de Matemática (2007-2009)Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática.Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics.The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results.O objetivo desta pesquisa é analisar a relação entre os indicadores quantitativos, utilizados na CAPES, e o conceito final de cada programa de pósgraduação, por meio da aplicação de procedimentos estatísticos multivariados, a fim de contribuir para a compreensão do sistema de avaliação da pós-graduação brasileira. Para o conjunto dos 26 programas de pós-graduação da área de Matemática, no triênio 2007-2009, foram avaliados, por meio de métodos multivariados, os seguintes indicadores: total de teses e dissertações defendidas e média de artigos por docente permanente, segundo a estratificação Qualis. Observou-se, em todas as Análises de clusters realizadas, que os programas com conceito CAPES 3 aglutinaram-se sempre em um único grupo, ao passo que os demais foram se separando à medida em que foram inseridos mais indicadores na análise. Ainda, quanto mais indicadores foram incluídos na análise, mais refinado e próximo do conceito atribuído pela CAPES foi o resultado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2015-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/4923110.19132/1808-5245211.130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-1491808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231/33749Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Gráciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGutierres Castanha, Renata CristinaCabrini Grácio, Maria Cláudia2024-03-12T19:06:18Zoai:seer.ufrgs.br:article/49231Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-12T19:06:18Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) Contribuição da análise multivariada para os indicadores de avaliação dos programas de pós graduação: uma análise na área de Matemática (2007-2009) |
title |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
spellingShingle |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) Gutierres Castanha, Renata Cristina Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática. Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics. |
title_short |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
title_full |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
title_fullStr |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
title_full_unstemmed |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
title_sort |
Contribution of multivariate analysis for evaluation indicators of graduate programs: an analysis in Mathematics (2007-2009) |
author |
Gutierres Castanha, Renata Cristina |
author_facet |
Gutierres Castanha, Renata Cristina Cabrini Grácio, Maria Cláudia |
author_role |
author |
author2 |
Cabrini Grácio, Maria Cláudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gutierres Castanha, Renata Cristina Cabrini Grácio, Maria Cláudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática. Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics. |
topic |
Indicadores bibliométricos. Avaliação dos programas de pósgraduação. Pós-graduação em Matemática. Bibliometric indicators. Evaluation of graduate programs. Graduate courses in Mathematics. |
description |
The aim of this study is to analyze the relationship between the quantitative indicators used by CAPES and the final grade of each graduate program through the application of multivariate statistical procedures, in order to contribute to a better understanding of the Brazilian graduate program evaluation system. We evaluated all 26 graduate programs in the area of Mathematics during the 2007-2009 triennium through multivariate methods according to the following indicators: total number of theses and dissertations defended and average of published articles per permanent professor, according to Qualis stratification. It was observed that, in all cluster analyses, graduate programs with grade 3 were always gathered in one single group, while the ones with other grades were gradually separated with the insertion of more analysis of indicators. In addition, the more indicators were included in the analysis, the more refined and close to the grades attributed by CAPES were the results. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-05-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231 10.19132/1808-5245211.130-149 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245211.130-149 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/49231/33749 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Grácio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Renata Cristina Gutierres Castanha, Maria Cláudia Cabrini Grácio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149 Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149 Em Questão; v.21, n.1, jan./abr. 2015; 130-149 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766159992553472 |