Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80 |
Resumo: | The article discusses subjectivity in scientific communication. It highlights the level of innovation of a great deal of publications. It criticizes the imperative to publish and consequent publication of non original material. It claims that the overuse in citation operates as a guarantee of academic quality. It emphasises the need for publicising everyday experiences of non-scholarly professionals. It highlights the importance of the direct contact with the context in which the phenomenon takes place as a source of inspiration for the production of the most relevant essays. It concludes showing how emotions, sensations and beliefs contribute for scientific production, jointly with rationalism of knowledge itself. |
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Scientific Communication: the place of the subject in knowledge constructionA Comunicação Científica como Literatura: o lugar do sujeito na construção do conhecimentoComunicação científicaliteratura científicapublicacionismoScientific Communication. Scientific Literature.The article discusses subjectivity in scientific communication. It highlights the level of innovation of a great deal of publications. It criticizes the imperative to publish and consequent publication of non original material. It claims that the overuse in citation operates as a guarantee of academic quality. It emphasises the need for publicising everyday experiences of non-scholarly professionals. It highlights the importance of the direct contact with the context in which the phenomenon takes place as a source of inspiration for the production of the most relevant essays. It concludes showing how emotions, sensations and beliefs contribute for scientific production, jointly with rationalism of knowledge itself.O trabalho discute a participação da subjetividade na comunicação científica. Ressalta o baixo nível de inovação de grande parcela das publicações. Critica o publicacionismo e a decorrente produção de trabalhos calcados em comunicações anteriores. Aponta o uso exagerado de referências a trabalhos anteriores como garantia de qualidade acadêmica. Enfatiza a importância de que sejam divulgadas experiências cotidianas de profissionais não engajados nos circuitos acadêmicos formais. Ressalta a relevância do contato direto com os contextos dos fenômenos como fonte de redação de comunicações mais eficazes. Conclui ao mostrar como as emoções, sensações, crenças dos sujeitos contribuem para a produção científica, ao lado do racionalismo próprio do conhecimento.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 11-22Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 11-22Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 11-221808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80/40Copyright (c) 2004 Ana Maria Dalla Zenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalla Zen, Ana Maria2023-11-20T16:59:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/80Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:59:13Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
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