Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dalla Zen, Ana Maria
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80
Resumo: The article discusses subjectivity in scientific communication. It highlights the level of innovation of a great deal of publications. It criticizes the imperative to publish and consequent publication of non original material. It claims that the overuse in citation operates as a guarantee of academic quality. It emphasises the need for publicising everyday experiences of non-scholarly professionals. It highlights the importance of the direct contact with the context in which the phenomenon takes place as a source of inspiration for the production of the most relevant essays. It concludes showing how emotions, sensations and beliefs contribute for scientific production, jointly with rationalism of knowledge itself.
id UFRGS-8_35c6835b0cd167167d2b7b0bd44540c5
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/80
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Scientific Communication: the place of the subject in knowledge constructionA Comunicação Científica como Literatura: o lugar do sujeito na construção do conhecimentoComunicação científicaliteratura científicapublicacionismoScientific Communication. Scientific Literature.The article discusses subjectivity in scientific communication. It highlights the level of innovation of a great deal of publications. It criticizes the imperative to publish and consequent publication of non original material. It claims that the overuse in citation operates as a guarantee of academic quality. It emphasises the need for publicising everyday experiences of non-scholarly professionals. It highlights the importance of the direct contact with the context in which the phenomenon takes place as a source of inspiration for the production of the most relevant essays. It concludes showing how emotions, sensations and beliefs contribute for scientific production, jointly with rationalism of knowledge itself.O trabalho discute a participação da subjetividade na comunicação científica. Ressalta o baixo nível de inovação de grande parcela das publicações. Critica o publicacionismo e a decorrente produção de trabalhos calcados em comunicações anteriores. Aponta o uso exagerado de referências a trabalhos anteriores como garantia de qualidade acadêmica. Enfatiza a importância de que sejam divulgadas experiências cotidianas de profissionais não engajados nos circuitos acadêmicos formais. Ressalta a relevância do contato direto com os contextos dos fenômenos como fonte de redação de comunicações mais eficazes. Conclui ao mostrar como as emoções, sensações, crenças dos sujeitos contribuem para a produção científica, ao lado do racionalismo próprio do conhecimento.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 11-22Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 11-22Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 11-221808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80/40Copyright (c) 2004 Ana Maria Dalla Zenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDalla Zen, Ana Maria2023-11-20T16:59:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/80Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:59:13Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
A Comunicação Científica como Literatura: o lugar do sujeito na construção do conhecimento
title Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
spellingShingle Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
Dalla Zen, Ana Maria
Comunicação científica
literatura científica
publicacionismo
Scientific Communication. Scientific Literature.
title_short Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
title_full Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
title_fullStr Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
title_full_unstemmed Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
title_sort Scientific Communication: the place of the subject in knowledge construction
author Dalla Zen, Ana Maria
author_facet Dalla Zen, Ana Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dalla Zen, Ana Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação científica
literatura científica
publicacionismo
Scientific Communication. Scientific Literature.
topic Comunicação científica
literatura científica
publicacionismo
Scientific Communication. Scientific Literature.
description The article discusses subjectivity in scientific communication. It highlights the level of innovation of a great deal of publications. It criticizes the imperative to publish and consequent publication of non original material. It claims that the overuse in citation operates as a guarantee of academic quality. It emphasises the need for publicising everyday experiences of non-scholarly professionals. It highlights the importance of the direct contact with the context in which the phenomenon takes place as a source of inspiration for the production of the most relevant essays. It concludes showing how emotions, sensations and beliefs contribute for scientific production, jointly with rationalism of knowledge itself.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/80/40
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2004 Ana Maria Dalla Zen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2004 Ana Maria Dalla Zen
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 10 No. 1 (2004); 11-22
Em Questão; Vol. 10 Núm. 1 (2004); 11-22
Em Questão; v. 10 n. 1 (2004); 11-22
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632174551040