Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42 |
Resumo: | The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet. |
id |
UFRGS-8_53680b6dfa5f65f0ab10ff315bff1695 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/42 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)Medio ambiente: la sustentabilidad pasa por la educación (en todos los niveles, incluso por los media)Meio Ambiente: a sustentabilidade passa pela educação (em todos os níveis, inclusive pela mídia)Jornalismoeducaçãomeio ambientevidasustentabilidadeJournalismEducationEnvironmenLifeSustainabilityPeriodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad.The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet.El concepto de sustentabilidad está presente en el debate sobre el medio ambiente desde los años 1970. Pero aún es poco entendido entre algunos sectores. En verdad, el término acaba permitiendo confusiones intencionales, pues tanto puede ser usado por los ambientalistas en defensa de la vida; como por los neoliberales, en defensa del lucro, del mercado, de la “generación de empleos”, etc. Delante de la importancia del tema, es indispensable que los jóvenes puedan desarrollar una mirada crítica sobre la cuestión, tanto en la enseñanza básica como en la universidad. También los media, tienen el deber social de “pasar esta lección” para que todos puedan hacerla correctamente en casa, en la calle, en el trabajo, en la carretera, en cualquier lugar. En este artículo vamos a estudiar, aunque rápidamente, algunos conceptos relacionados con la sustentación de la vida en nuestro planeta.O conceito de sustentabilidade está presente no debate sobre o meio ambiente desde os anos 1970, mas ainda é pouco entendido entre alguns setores. Na verdade o termo acaba se prestando a confusões propositais, pois tanto pode ser usado pelos ambientalistas em defesa da vida; como pelos neo-liberais, em defesa do lucro, do mercado, da “geração de empregos” etc. Diante da importância do tema, é indispensável que os jovens possam desenvolver um olhar crítico sobre a questão, tanto no ensino básico, como na universidade. Também a mídia, naturalmente, tem o dever social de “passar esta lição” para que todos possam fazê-la corretamente em casa, na rua, no trabalho, na estrada, em todo lugar. Neste artigo vamos estudar, embora rapidamente, alguns conceitos relacionados com a sustentação da vida em nosso planeta. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2007-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesAnálise de conteúdoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42Em Questão; Vol. 12 No. 2 (2006); 387-419Em Questão; Vol. 12 Núm. 2 (2006); 387-419Em Questão; v. 12 n. 2 (2006); 387-4191808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42/14Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Pedro Celso2023-11-20T16:28:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/42Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:28:26Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) Medio ambiente: la sustentabilidad pasa por la educación (en todos los niveles, incluso por los media) Meio Ambiente: a sustentabilidade passa pela educação (em todos os níveis, inclusive pela mídia) |
title |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
spellingShingle |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) Campos, Pedro Celso Jornalismo educação meio ambiente vida sustentabilidade Journalism Education Environmen Life Sustainability Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad. |
title_short |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
title_full |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
title_fullStr |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
title_full_unstemmed |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
title_sort |
Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media) |
author |
Campos, Pedro Celso |
author_facet |
Campos, Pedro Celso |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campos, Pedro Celso |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jornalismo educação meio ambiente vida sustentabilidade Journalism Education Environmen Life Sustainability Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad. |
topic |
Jornalismo educação meio ambiente vida sustentabilidade Journalism Education Environmen Life Sustainability Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad. |
description |
The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet. |
publishDate |
2007 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2007-03-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Análise de conteúdo |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42/14 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 12 No. 2 (2006); 387-419 Em Questão; Vol. 12 Núm. 2 (2006); 387-419 Em Questão; v. 12 n. 2 (2006); 387-419 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438632117927936 |