Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campos, Pedro Celso
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42
Resumo: The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet.
id UFRGS-8_53680b6dfa5f65f0ab10ff315bff1695
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/42
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)Medio ambiente: la sustentabilidad pasa por la educación (en todos los niveles, incluso por los media)Meio Ambiente: a sustentabilidade passa pela educação (em todos os níveis, inclusive pela mídia)Jornalismoeducaçãomeio ambientevidasustentabilidadeJournalismEducationEnvironmenLifeSustainabilityPeriodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad.The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet.El concepto de sustentabilidad está presente en el debate sobre el medio ambiente desde los años 1970. Pero aún es poco entendido entre algunos sectores. En verdad, el término acaba permitiendo confusiones intencionales, pues tanto puede ser usado por los ambientalistas en defensa de la vida; como por los neoliberales, en defensa del lucro, del mercado, de la “generación de empleos”, etc. Delante de la importancia del tema, es indispensable que los jóvenes puedan desarrollar una mirada crítica sobre la cuestión, tanto en la enseñanza básica como en la universidad. También los media, tienen el deber social de “pasar esta lección” para que todos puedan hacerla correctamente en casa, en la calle, en el trabajo, en la carretera, en cualquier lugar. En este artículo vamos a estudiar, aunque rápidamente, algunos conceptos relacionados con la sustentación de la vida en nuestro planeta.O conceito de sustentabilidade está presente no debate sobre o meio ambiente desde os anos 1970, mas ainda é pouco entendido entre alguns setores. Na verdade o termo acaba se prestando a confusões propositais, pois tanto pode ser usado pelos ambientalistas em defesa da vida; como pelos neo-liberais, em defesa do lucro, do mercado, da “geração de empregos” etc. Diante da importância do tema, é indispensável que os jovens possam desenvolver um olhar crítico sobre a questão, tanto no ensino básico, como na universidade. Também a mídia, naturalmente, tem o dever social de “passar esta lição” para que todos possam fazê-la corretamente em casa, na rua, no trabalho, na estrada, em todo lugar. Neste artigo vamos estudar, embora rapidamente, alguns conceitos relacionados com a sustentação da vida em nosso planeta. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2007-03-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesAnálise de conteúdoapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42Em Questão; Vol. 12 No. 2 (2006); 387-419Em Questão; Vol. 12 Núm. 2 (2006); 387-419Em Questão; v. 12 n. 2 (2006); 387-4191808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42/14Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampos, Pedro Celso2023-11-20T16:28:26Zoai:seer.ufrgs.br:article/42Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:28:26Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
Medio ambiente: la sustentabilidad pasa por la educación (en todos los niveles, incluso por los media)
Meio Ambiente: a sustentabilidade passa pela educação (em todos os níveis, inclusive pela mídia)
title Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
spellingShingle Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
Campos, Pedro Celso
Jornalismo
educação
meio ambiente
vida
sustentabilidade
Journalism
Education
Environmen
Life
Sustainability
Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad.
title_short Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
title_full Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
title_fullStr Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
title_full_unstemmed Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
title_sort Environment: sustainability goes through Education (a all levels, even through the media)
author Campos, Pedro Celso
author_facet Campos, Pedro Celso
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campos, Pedro Celso
dc.subject.por.fl_str_mv Jornalismo
educação
meio ambiente
vida
sustentabilidade
Journalism
Education
Environmen
Life
Sustainability
Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad.
topic Jornalismo
educação
meio ambiente
vida
sustentabilidade
Journalism
Education
Environmen
Life
Sustainability
Periodismo. Educación. Medio Ambiente. Vida. Sustentabilidad.
description The concept of sustainability is present in the debate about the environment since the 1970s. However, it is still misunderstood in some sectors. Actually, the term may raise deliberate confusions, for it can be used by both environmentalists in defense of life and neo-liberals in defense of profit, market, the “generation of jobs”, etc. Facing the importance of the issue, it is essential that young people be able to develop critical eye for the question, in basic education as well as at the university. Also, the media, naturally, has the social duty of “teaching such a lesson” so that everyone can practice it at home, on the street, at work, on the road, everywhere. In this article, we shall study, though quickly, some of the concepts related to the upkeep of life in our planet.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-03-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Análise de conteúdo
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/42/14
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2006 Pedro Celso Campos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 12 No. 2 (2006); 387-419
Em Questão; Vol. 12 Núm. 2 (2006); 387-419
Em Questão; v. 12 n. 2 (2006); 387-419
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632117927936