Information literacy and public libraries

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Mirian Ferreira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Suaiden, Emir José
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761
Resumo: Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation.
id UFRGS-8_6200b91f0be602a055028c9b81930975
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/54761
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information literacy and public librariesBibliotecas públicas e letramento informacionalLetramento informacional. Bibliotecas públicasInformational Literacy. Public Libraries.Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation.A Sociedade da Informação apresenta novos desafios e oportunidades para as bibliotecas públicas, que são apontadas por diversos autores como instituições essenciais para a formação de cidadãos plenos, aptos à sobrevivência na Sociedade da Informação. Neste sentido, destaca-se o letramento informacional, essencial para a formação de aprendizes autônomos, capazes de acessar a informação e utilizá-la de modo crítico e ético. Este artigo discute o papel e a atuação das bibliotecas públicas na promoção do letramento informacional, para tal utilizando-se do método da pesquisa bibliográfica, que envolveu a identificação e análise das principais pesquisas e discussões presentes na literatura internacional. Este artigo apresenta ainda abordagens alternativas de letramento informacional como uma alternativa para sua compreensão e desenvolvimento no âmbito das bibliotecas públicas. O resultado da análise permitiu identificar as principais questões que permeiam o tema investigado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5476110.19132/1808-5245221.214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-2411808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761/37095Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaidenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Mirian FerreiraSuaiden, Emir José2024-03-18T13:53:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/54761Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T13:53:52Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information literacy and public libraries
Bibliotecas públicas e letramento informacional
title Information literacy and public libraries
spellingShingle Information literacy and public libraries
Alves, Mirian Ferreira
Letramento informacional. Bibliotecas públicas
Informational Literacy. Public Libraries.
title_short Information literacy and public libraries
title_full Information literacy and public libraries
title_fullStr Information literacy and public libraries
title_full_unstemmed Information literacy and public libraries
title_sort Information literacy and public libraries
author Alves, Mirian Ferreira
author_facet Alves, Mirian Ferreira
Suaiden, Emir José
author_role author
author2 Suaiden, Emir José
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Mirian Ferreira
Suaiden, Emir José
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento informacional. Bibliotecas públicas
Informational Literacy. Public Libraries.
topic Letramento informacional. Bibliotecas públicas
Informational Literacy. Public Libraries.
description Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761
10.19132/1808-5245221.214-241
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245221.214-241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761/37095
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaiden
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaiden
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241
Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241
Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160410935296