Information literacy and public libraries
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761 |
Resumo: | Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation. |
id |
UFRGS-8_6200b91f0be602a055028c9b81930975 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/54761 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information literacy and public librariesBibliotecas públicas e letramento informacionalLetramento informacional. Bibliotecas públicasInformational Literacy. Public Libraries.Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation.A Sociedade da Informação apresenta novos desafios e oportunidades para as bibliotecas públicas, que são apontadas por diversos autores como instituições essenciais para a formação de cidadãos plenos, aptos à sobrevivência na Sociedade da Informação. Neste sentido, destaca-se o letramento informacional, essencial para a formação de aprendizes autônomos, capazes de acessar a informação e utilizá-la de modo crítico e ético. Este artigo discute o papel e a atuação das bibliotecas públicas na promoção do letramento informacional, para tal utilizando-se do método da pesquisa bibliográfica, que envolveu a identificação e análise das principais pesquisas e discussões presentes na literatura internacional. Este artigo apresenta ainda abordagens alternativas de letramento informacional como uma alternativa para sua compreensão e desenvolvimento no âmbito das bibliotecas públicas. O resultado da análise permitiu identificar as principais questões que permeiam o tema investigado.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/5476110.19132/1808-5245221.214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-2411808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761/37095Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaidenhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Mirian FerreiraSuaiden, Emir José2024-03-18T13:53:52Zoai:seer.ufrgs.br:article/54761Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T13:53:52Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information literacy and public libraries Bibliotecas públicas e letramento informacional |
title |
Information literacy and public libraries |
spellingShingle |
Information literacy and public libraries Alves, Mirian Ferreira Letramento informacional. Bibliotecas públicas Informational Literacy. Public Libraries. |
title_short |
Information literacy and public libraries |
title_full |
Information literacy and public libraries |
title_fullStr |
Information literacy and public libraries |
title_full_unstemmed |
Information literacy and public libraries |
title_sort |
Information literacy and public libraries |
author |
Alves, Mirian Ferreira |
author_facet |
Alves, Mirian Ferreira Suaiden, Emir José |
author_role |
author |
author2 |
Suaiden, Emir José |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Mirian Ferreira Suaiden, Emir José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento informacional. Bibliotecas públicas Informational Literacy. Public Libraries. |
topic |
Letramento informacional. Bibliotecas públicas Informational Literacy. Public Libraries. |
description |
Identified by several authors as an essential institution for the development of a citizen, the Information Society presents new challenges and opportunities for public libraries and its duty to develop a citizen able to survive in the Information Society. In this sense, information literacy stands out since it’s essential for the development of autonomous learners, able to access information and use it in a critical and ethical way. Therefore, this article discusses the roles of public libraries in promoting information literacy. To accomplish its goals, this paper’s methodology was bibliographical research, identifying and analyzing the main subjects of research and discussions in the literature nowadays. It also shows alternative approaches to information literacy as an alternative way to the understanding and the development of information literacy within the Public Libraries. The result of these analyses identified the main issues that permeate the subject of this investigation. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761 10.19132/1808-5245221.214-241 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245221.214-241 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761/37095 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaiden https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Mirian Ferreira Alves, Emir José Suaiden https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241 Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241 Em Questão; v.22, n.1, jan/abr. 2016; 214-241 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766160410935296 |