The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cassiano, Célia Cristina de Figueiredo
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122
Resumo: The theme of this text is the circulation of textbooks in the recent history of Brazil which for some years has been the subject of my research. The hypothesis is that the public policies for the textbooks and the private publishers, considered in this process market determinations, leave some prints in the selection that precedes the choices made by the teachers at school, and has some implications in the action curriculum at schools, transforming it in a privileged field of studies to understand the relation market – school. Taking this into consideration, three fundamental stances were studied: the publishers of textbooks, with emphasis in their commercial area; the governmental actions, with its focus on the Programa Nacional do Livro Didático – PNDL (National Program of Textbooks) and the school. In this article we will emphasize only the market of great publishing houses, establishing a historical panorama of this sector, the advent of great multinational publishing companies in Brazil, their new strategies and what the implications for the Brazilian schools are.
id UFRGS-8_71795f8be1ba3188c7515be1039022e4
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/122
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practicesReconfiguración del mercado editorial brasileño de libros didácticos en el principio del siglo XXI: historia de las principales editoras y sus prácticas comercialesReconfiguração do mercado editorial brasileiro de livros didáticos no início do século XXI: história das principais editoras e suas práticas comerciaisMercado editoriallivro didáticopolíticas públicaseducaçãoPublishing marketTextbooksPublic policiesEducationMercado editorial. Libro didáctico. Políticas públicas. Educación.The theme of this text is the circulation of textbooks in the recent history of Brazil which for some years has been the subject of my research. The hypothesis is that the public policies for the textbooks and the private publishers, considered in this process market determinations, leave some prints in the selection that precedes the choices made by the teachers at school, and has some implications in the action curriculum at schools, transforming it in a privileged field of studies to understand the relation market – school. Taking this into consideration, three fundamental stances were studied: the publishers of textbooks, with emphasis in their commercial area; the governmental actions, with its focus on the Programa Nacional do Livro Didático – PNDL (National Program of Textbooks) and the school. In this article we will emphasize only the market of great publishing houses, establishing a historical panorama of this sector, the advent of great multinational publishing companies in Brazil, their new strategies and what the implications for the Brazilian schools are.El texto tiene como eje temático la circulación del libro didáctico en la historia reciente del Brasil, que viene siendo objeto de mis pesquisas hace algunos años. La hipótesis es que las políticas públicas para el libro didáctico y las editoras privadas dejan marcas en la selección del libro que es hecha en las escuelas, llevando para este producto determinantes de mercado que preceden la escoja del profesor e implican la construcción del currículo en las escuelas. Se constituye, entonces, en un campo de estudio privilegiado para entenderse la relación escuela y mercado. A cuenta de eso, en el decurso de mis pesquisas, tres aspectos fundamentales han sido estudiados: las editoras de didácticos, con énfasis en su área comercial; las acciones gubernamentales, enfocadas en el Programa Nacional del Libro Didáctico – PNDL, y la escuela. En este artículo, entretanto, se da énfasis tan solo al mercado de las grandes editoras de didácticos, trazando un panorama histórico de este sector, así como presentamos buena parte de sus prácticas comerciales y la reconfiguración de este mercado, con el ingreso de las grandes multinacionales en el Brasil, sus nuevas estrategias y lo que eso implica para las escuelas brasileñas.O texto tem como eixo temático a circulação do livro didático na história recente do Brasil, que vem sendo objeto de minhas pesquisas há alguns anos. A hipótese é que as políticas públicas para o livro didático e as editoras privadas deixam marcas na seleção do livro que é feita nas escolas, levando para este processo determinantes de mercado, que precedem a escolha do professor e implicam a construção do currículo em ação nas escolas. Constitui-se, então, num campo de estudo privilegiado para se entender a relação escola e mercado. Por conta disso, no decorrer de minhas pesquisas, três instâncias fundamentais foram estudadas: as editoras de didáticos, com ênfase na sua área comercial; as ações governamentais, com foco no Programa Nacional do Livro Didático – PNDL – e a escola. Neste artigo, porém, enfatizamos apenas o mercado das grandes editoras de didáticos, traçando um panorama histórico deste setor, assim como apresentamos boa parte de suas práticas comerciais e a reconfiguração deste mercado, com a entrada das grandes multinacionais no Brasil, suas novas estratégias e o que isto implica para as escolas brasileiras. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2006-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122Em Questão; Vol. 11 No. 2 (2005); 281-312Em Questão; Vol. 11 Núm. 2 (2005); 281-312Em Questão; v. 11 n. 2 (2005); 281-3121808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122/80Copyright (c) 2005 Célia Cristina de Figueiredo Cassianohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCassiano, Célia Cristina de Figueiredo2023-11-20T16:37:55Zoai:seer.ufrgs.br:article/122Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-20T16:37:55Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
Reconfiguración del mercado editorial brasileño de libros didácticos en el principio del siglo XXI: historia de las principales editoras y sus prácticas comerciales
Reconfiguração do mercado editorial brasileiro de livros didáticos no início do século XXI: história das principais editoras e suas práticas comerciais
title The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
spellingShingle The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
Cassiano, Célia Cristina de Figueiredo
Mercado editorial
livro didático
políticas públicas
educação
Publishing market
Textbooks
Public policies
Education
Mercado editorial. Libro didáctico. Políticas públicas. Educación.
title_short The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
title_full The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
title_fullStr The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
title_full_unstemmed The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
title_sort The reconfiguration of the Brazilian editorial market for textbooks at the beginning of XXI century: history of the principal editors and their commercial practices
author Cassiano, Célia Cristina de Figueiredo
author_facet Cassiano, Célia Cristina de Figueiredo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cassiano, Célia Cristina de Figueiredo
dc.subject.por.fl_str_mv Mercado editorial
livro didático
políticas públicas
educação
Publishing market
Textbooks
Public policies
Education
Mercado editorial. Libro didáctico. Políticas públicas. Educación.
topic Mercado editorial
livro didático
políticas públicas
educação
Publishing market
Textbooks
Public policies
Education
Mercado editorial. Libro didáctico. Políticas públicas. Educación.
description The theme of this text is the circulation of textbooks in the recent history of Brazil which for some years has been the subject of my research. The hypothesis is that the public policies for the textbooks and the private publishers, considered in this process market determinations, leave some prints in the selection that precedes the choices made by the teachers at school, and has some implications in the action curriculum at schools, transforming it in a privileged field of studies to understand the relation market – school. Taking this into consideration, three fundamental stances were studied: the publishers of textbooks, with emphasis in their commercial area; the governmental actions, with its focus on the Programa Nacional do Livro Didático – PNDL (National Program of Textbooks) and the school. In this article we will emphasize only the market of great publishing houses, establishing a historical panorama of this sector, the advent of great multinational publishing companies in Brazil, their new strategies and what the implications for the Brazilian schools are.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/122/80
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2005 Célia Cristina de Figueiredo Cassiano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2005 Célia Cristina de Figueiredo Cassiano
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 11 No. 2 (2005); 281-312
Em Questão; Vol. 11 Núm. 2 (2005); 281-312
Em Questão; v. 11 n. 2 (2005); 281-312
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632258437120