CIRCULATION POLITICS OF LITERACY TEXTBOOKS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO AND THEIR METHODS (1927-1961)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Thaise da
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Bertoletti, Estela Natalina Mantovani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Poiésis (Tubarão. Online)
Texto Completo: https://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5145
Resumo: In this study, literacy textbooks circulation devices, also known as primers, are analyzed in primary school in South of the state of Mato Grosso, between 1927 and 1961. Thereunto, a qualitative documentary research was carried out, in which national and state legal documents that guided primary education during this period were examined. From the documents investigated, we sought to understand the investment made to teach reading and writing under the light of these artifacts. The obtained results indicate that the analyzed legal devices, directly or indirectly indicated the method of literacy and textbooks that should circulate in that context, suggesting didactic practices and the way of thinking about literacy with each new law or decree created.  
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spelling CIRCULATION POLITICS OF LITERACY TEXTBOOKS IN THE SOUTH OF MATO GROSSO AND THEIR METHODS (1927-1961)POLÍTICAS DE CIRCULACIÓN DE LIBROS DIDÁCTICOS DE ALFABETIZACIÓN EN EL SUR DE MATO GROSSO Y SUS MÉTODOS (1927-1961)POLÍTICAS DE CIRCULAÇÃO DE LIVROS DIDÁTICOS DE ALFABETIZAÇÃO NO SUL DE MATO GROSSO E SEUS MÉTODOS (1927-1961)History of literacyPublic politicsLiteracy textbooks.Historia de la alfabetizaciónPolíticas públicasLibros didácticos de alfabetización.História da alfabetizaçãoPolíticas públicasLivros didáticos de alfabetização.In this study, literacy textbooks circulation devices, also known as primers, are analyzed in primary school in South of the state of Mato Grosso, between 1927 and 1961. Thereunto, a qualitative documentary research was carried out, in which national and state legal documents that guided primary education during this period were examined. From the documents investigated, we sought to understand the investment made to teach reading and writing under the light of these artifacts. The obtained results indicate that the analyzed legal devices, directly or indirectly indicated the method of literacy and textbooks that should circulate in that context, suggesting didactic practices and the way of thinking about literacy with each new law or decree created.  En este estudio se analizan dispositivos de circulación de libros didácticos de alfabetización, también denominados cartillas, en la escuela primaria del sur del estado de Mato Grosso, entre 1927 y 1961. Para ello, se realizó una investigación cualitativa de base documental, en la cual se examinaron documentos legales de cuño nacional y estadual que orientaron la enseñanza primaria durante este período. Desde los documentos investigados, se buscó comprender la inversión hecha para enseñar a leer y escribir a la luz de esos artefactos. Los resultados alcanzados indican que los dispositivos legales analizados, de forma directa o indirecta, indicaban el método de alfabetización y los libros didácticos que deberían circular en ese contexto, subjetivando prácticas didácticas y la forma de pensar la alfabetización a cada nueva ley o decreto creados. Neste estudo, analisam-se dispositivos de circulação de livros didáticos de alfabetização, também denominados cartilhas, na escola primária do sul do estado de Mato Grosso, entre 1927 e 1961. Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa de base documental, na qual foram examinados documentos legais de cunho nacional e estadual, que nortearam o ensino primário durante este período. A partir dos documentos investigados, buscou-se compreender o investimento feito para ensinar a ler e a escrever à luz desses artefatos. Os resultados alcançados indicam que os dispositivos legais analisados, de forma direta ou indireta, indicavam o método de alfabetização e os livros didáticos que deveriam circular naquele contexto, subjetivando práticas didáticas e a forma de pensar a alfabetização a cada nova lei ou decreto criados.Universidade do Sul de Santa Catarina2017-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionQualitativa documentalapplication/pdfhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/514510.19177/prppge.v11e202017268-286Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação; v. 11 n. 20 (2017); 268-2862179-2534reponame:Poiésis (Tubarão. Online)instname:Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)instacron:UNISULporhttps://portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br/index.php/Poiesis/article/view/5145/3477Copyright (c) 2017 Poiésis - Revista do Programa de Pós-Graduação em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Thaise daBertoletti, Estela Natalina Mantovani2017-12-18T12:51:22Zoai:portaldeperiodicos.animaeducacao.com.br:article/5145Revistahttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/PoiesisPRIhttp://www.portaldeperiodicos.unisul.br/index.php/Poiesis/oai||revistapoiesis@unisul.br2179-25342179-2534opendoar:2017-12-18T12:51:22Poiésis (Tubarão. Online) - Universidade do Sul de Santa Catarina (UNISUL)false
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