Attention process and information literacy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998 |
Resumo: | This article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. |
id |
UFRGS-8_ab18b8dc7a40cad0877bc960bf9e2dab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/87998 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Attention process and information literacyO processo de atenção e o letramento informacionalAtenção. letramento informacional. Regulação. AprendizagemThis article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. O presente artigo constitui-se em uma revisão de literatura, de natureza exploratória e seletiva, com objetivo de mapear estudos que envolvem o letramento informacional e o processo de atenção, levantar possíveis tópicos de pesquisas e identificar formas de regulação da atenção. Parte-se do pressuposto que a atenção é um processo fundamental na aprendizagem dos conteúdos de letramento informacional, bem como na realização de atividades e das tarefas de pesquisa. Os resultados mostram que manter a atenção é fundamental para as tarefas cognitivas humanas, e consequentemente, o letramento informacional. As pesquisas na área de ciência da informação sobre esse tópico ainda são incipientes e precisam de investimentos. De maneira geral, na literatura, reconhece-se a possibilidade de melhorar o foco por meio da regulação cognitiva ou comportamental.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2019-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8799810.19132/1808-5245253.61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-801808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998/53598Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias2024-03-20T17:23:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/87998Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-20T17:23:46Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Attention process and information literacy O processo de atenção e o letramento informacional |
title |
Attention process and information literacy |
spellingShingle |
Attention process and information literacy Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem |
title_short |
Attention process and information literacy |
title_full |
Attention process and information literacy |
title_fullStr |
Attention process and information literacy |
title_full_unstemmed |
Attention process and information literacy |
title_sort |
Attention process and information literacy |
author |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_facet |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem |
topic |
Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem |
description |
This article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998 10.19132/1808-5245253.61-80 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998 |
identifier_str_mv |
10.19132/1808-5245253.61-80 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998/53598 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80 Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80 Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766161444831232 |