Attention process and information literacy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998
Resumo: This article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. 
id UFRGS-8_ab18b8dc7a40cad0877bc960bf9e2dab
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/87998
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Attention process and information literacyO processo de atenção e o letramento informacionalAtenção. letramento informacional. Regulação. AprendizagemThis article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. O presente artigo constitui-se em uma revisão de literatura, de natureza exploratória e seletiva, com objetivo de mapear estudos que envolvem o letramento informacional e o processo de atenção, levantar possíveis tópicos de pesquisas e identificar formas de regulação da atenção. Parte-se do pressuposto que a atenção é um processo fundamental na aprendizagem dos conteúdos de letramento informacional, bem como na realização de atividades e das tarefas de pesquisa. Os resultados mostram que manter a atenção é fundamental para as tarefas cognitivas humanas, e consequentemente, o letramento informacional. As pesquisas na área de ciência da informação sobre esse tópico ainda são incipientes e precisam de investimentos. De maneira geral, na literatura, reconhece-se a possibilidade de melhorar o foco por meio da regulação cognitiva ou comportamental.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2019-08-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/8799810.19132/1808-5245253.61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-801808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998/53598Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias2024-03-20T17:23:46Zoai:seer.ufrgs.br:article/87998Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-20T17:23:46Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Attention process and information literacy
O processo de atenção e o letramento informacional
title Attention process and information literacy
spellingShingle Attention process and information literacy
Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem
title_short Attention process and information literacy
title_full Attention process and information literacy
title_fullStr Attention process and information literacy
title_full_unstemmed Attention process and information literacy
title_sort Attention process and information literacy
author Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_facet Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gasque, Kelley Cristine Gonçalves Dias
dc.subject.por.fl_str_mv Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem
topic Atenção. letramento informacional. Regulação. Aprendizagem
description This article is a literature review of an exploratory and selective nature, which aims to map studies related to information literacy and attention process, to raise possible research topics, and to identify ways to regulate attention. Part of the assumption is that attention is a fundamental process in the learning of information literacy contents, as well as in the development of activities and research tasks. The results show that the maintenance of attention is fundamental to human’s cognitive tasks, and consequently, to Information Literacy. Research in the field of information science is incipient and requires investment. In general, it is possible to improve focus through cognitive or behavioral regulation. 
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-08-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998
10.19132/1808-5245253.61-80
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245253.61-80
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/87998/53598
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80
Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80
Em Questão; v. 25, n. 3, set./dez. 2019; 61-80
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766161444831232