Information Literacy based on the ethical dimension
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044 |
Resumo: | This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group. |
id |
UFRGS-8_c241c68d77c5f2b611168b169049056e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/46044 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Information Literacy based on the ethical dimensionA Competência Informacional fundamentada na dimensão éticaInformation Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes.This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group.Trata da Competência Informacional, sinalizando os elementos constituintes da mesma. Apresenta a relevância de atitudes e virtudes que tenham como pano de fundo a moral e a ética. Postula que por meio das ações desenvolvidas pelo Profissional da Informação, ocorre a apresentação de novos saberes ao indivíduo, tornando-os mais reflexivos, incitando um novo modo de pensar e se relacionar. Demonstra as responsabilidades sociais dos profissionais que trabalham com a informação, instigando condutas harmoniosas que levem em conta a eficiência e também a felicidade e o bem do coletivo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 86-107Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 86-107Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 86-1071808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044/32151Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Priscila LopesVitorino, Elizete Vieira2024-03-18T16:03:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/46044Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:03:05Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Information Literacy based on the ethical dimension A Competência Informacional fundamentada na dimensão ética |
title |
Information Literacy based on the ethical dimension |
spellingShingle |
Information Literacy based on the ethical dimension Menezes, Priscila Lopes Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues. Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes. |
title_short |
Information Literacy based on the ethical dimension |
title_full |
Information Literacy based on the ethical dimension |
title_fullStr |
Information Literacy based on the ethical dimension |
title_full_unstemmed |
Information Literacy based on the ethical dimension |
title_sort |
Information Literacy based on the ethical dimension |
author |
Menezes, Priscila Lopes |
author_facet |
Menezes, Priscila Lopes Vitorino, Elizete Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Vitorino, Elizete Vieira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menezes, Priscila Lopes Vitorino, Elizete Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues. Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes. |
topic |
Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues. Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes. |
description |
This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044/32151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorino https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 86-107 Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 86-107 Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 86-107 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1799766159961096192 |