Information Literacy based on the ethical dimension

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menezes, Priscila Lopes
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Vitorino, Elizete Vieira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044
Resumo: This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group.
id UFRGS-8_c241c68d77c5f2b611168b169049056e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/46044
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information Literacy based on the ethical dimensionA Competência Informacional fundamentada na dimensão éticaInformation Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes.This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group.Trata da Competência Informacional, sinalizando os elementos constituintes da mesma. Apresenta a relevância de atitudes e virtudes que tenham como pano de fundo a moral e a ética. Postula que por meio das ações desenvolvidas pelo Profissional da Informação, ocorre a apresentação de novos saberes ao indivíduo, tornando-os mais reflexivos, incitando um novo modo de pensar e se relacionar. Demonstra as responsabilidades sociais dos profissionais que trabalham com a informação, instigando condutas harmoniosas que levem em conta a eficiência e também a felicidade e o bem do coletivo. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 86-107Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 86-107Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 86-1071808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044/32151Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorinohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMenezes, Priscila LopesVitorino, Elizete Vieira2024-03-18T16:03:05Zoai:seer.ufrgs.br:article/46044Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T16:03:05Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Literacy based on the ethical dimension
A Competência Informacional fundamentada na dimensão ética
title Information Literacy based on the ethical dimension
spellingShingle Information Literacy based on the ethical dimension
Menezes, Priscila Lopes
Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.
Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes.
title_short Information Literacy based on the ethical dimension
title_full Information Literacy based on the ethical dimension
title_fullStr Information Literacy based on the ethical dimension
title_full_unstemmed Information Literacy based on the ethical dimension
title_sort Information Literacy based on the ethical dimension
author Menezes, Priscila Lopes
author_facet Menezes, Priscila Lopes
Vitorino, Elizete Vieira
author_role author
author2 Vitorino, Elizete Vieira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menezes, Priscila Lopes
Vitorino, Elizete Vieira
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.
Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes.
topic Information Literacy. Ethics. Information professional. Attitudes. Virtues.
Competência Informacional. Ética. Profissional da Informação. Atitudes. Virtudes.
description This study focuses on Information Literacy, signaling what are the components that constitute it. The work shows the importance of attitudes and virtues grounded on morals and ethics, and postulates that through the actions developed by Information Professionals, occurs the presentation of new knowledge to individuals, making them more reflective and encouraging a new way of thinking and relating oneself. Demonstrates the social responsibilities of professionals that work with information, prompting harmonious behaviors that take into account the efficiency and also the happiness and well being of the group.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/46044/32151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Priscila Lopes Menezes, Elizete Vieira Vitorino
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 20 No. 2 (2014); 86-107
Em Questão; Vol. 20 Núm. 2 (2014); 86-107
Em Questão; v. 20 n. 2 (2014); 86-107
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766159961096192