Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Serafim, Lucas Almeida
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Araújo Freire, Gustavo Henrique de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/61565
Resumo: This article analyzes information behavior related to convenience in information seeking and its implications for information literacy in a faculty community of Higher Education. Through participatory research, the information literacy is investigated using the perception and evidence-based data in a practical information searching activity. Among the findings, it’s highlighted the fact that most participants make their choices about the use of information resources based on convenience criteria (e.g. agility, accessibility etc.) rather than considering the credibility and the accuracy of the contents. Furthermore, the instrumental and cognitive perspectives are the major focus of the current research on information literacy, whose main product is the generation of information literacy standards. This article discusses the convenience by the lens of sociocultural and positive information approaches This study concludes that convenience, even potentially damaging to the quality of academic knowledge production, highlights the positive dimension of information, an issue that’s still little explored by information scientists, whose interests of research are more centered on problematic aspects and barriers of information, neglecting the study of how pleasurable and profound experiences determines the information seeking and use.
id UFRGS-8_d446a77539ba86fb05132853a7d2f393
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/61565
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information SeekingIncompetências em informação: o caso da conveniência na busca por informaçãoInformation Literacy. Convenience. Information Behavior. Information Practice. Information Science.Competências em informação. Conveniência. Comportamentos de informação. Prática de informação. Ciência da Informação.This article analyzes information behavior related to convenience in information seeking and its implications for information literacy in a faculty community of Higher Education. Through participatory research, the information literacy is investigated using the perception and evidence-based data in a practical information searching activity. Among the findings, it’s highlighted the fact that most participants make their choices about the use of information resources based on convenience criteria (e.g. agility, accessibility etc.) rather than considering the credibility and the accuracy of the contents. Furthermore, the instrumental and cognitive perspectives are the major focus of the current research on information literacy, whose main product is the generation of information literacy standards. This article discusses the convenience by the lens of sociocultural and positive information approaches This study concludes that convenience, even potentially damaging to the quality of academic knowledge production, highlights the positive dimension of information, an issue that’s still little explored by information scientists, whose interests of research are more centered on problematic aspects and barriers of information, neglecting the study of how pleasurable and profound experiences determines the information seeking and use.Este estudo analisa comportamentos de informação baseados em conveniência e suas implicações nas competências em informação de um grupo de professores do Ensino Superior. Mediante pesquisa participante, investiga-se as competências em informação por meio da coleta de dados de percepção e desempenho em atividade prática de busca de informação científica. Dentre as constatações, destaca-se o fato de a maior parte dos participantes fundamentar suas escolhas pelo uso das fontes mais por critérios baseados em conveniência (agilidade, acessibilidade etc.) do que aspectos relacionados a credibilidade e precisão do conteúdo veiculado. Transpondo ponto de vista instrumental e cognitivo – foco majoritário da pesquisa corrente em competências em informação, cujo produto principal é a geração de modelos de boas práticas – esse artigo discute a conveniência com base em abordagens sociocultural e positiva da informação. Conclui-se que a conveniência, ainda que potencialmente danosa para a qualidade da produção de conhecimento dos professores, chama atenção para a dimensão positiva da informação, ainda pouco explorada pelos cientistas da informação, cujos interesses investigativos estão centrados mais nos aspectos problemáticos e nas barreiras de acesso à informação, negligenciando o estudo de como as experiências prazerosas e profundas determinam a busca e uso da informação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2016-08-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/6156510.19132/1808-5245222.36-59Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-59Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-59Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-591808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/61565/37952Copyright (c) 2016 Lucas Almeida Serafim, Gustavo Henrique de Araújo Freirehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSerafim, Lucas AlmeidaAraújo Freire, Gustavo Henrique de2024-03-18T15:12:13Zoai:seer.ufrgs.br:article/61565Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2024-03-18T15:12:13Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
Incompetências em informação: o caso da conveniência na busca por informação
title Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
spellingShingle Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
Serafim, Lucas Almeida
Information Literacy. Convenience. Information Behavior. Information Practice. Information Science.
Competências em informação. Conveniência. Comportamentos de informação. Prática de informação. Ciência da Informação.
title_short Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
title_full Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
title_fullStr Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
title_full_unstemmed Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
title_sort Information Illiteracy: The Case Of Convenience In Information Seeking
author Serafim, Lucas Almeida
author_facet Serafim, Lucas Almeida
Araújo Freire, Gustavo Henrique de
author_role author
author2 Araújo Freire, Gustavo Henrique de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Serafim, Lucas Almeida
Araújo Freire, Gustavo Henrique de
dc.subject.por.fl_str_mv Information Literacy. Convenience. Information Behavior. Information Practice. Information Science.
Competências em informação. Conveniência. Comportamentos de informação. Prática de informação. Ciência da Informação.
topic Information Literacy. Convenience. Information Behavior. Information Practice. Information Science.
Competências em informação. Conveniência. Comportamentos de informação. Prática de informação. Ciência da Informação.
description This article analyzes information behavior related to convenience in information seeking and its implications for information literacy in a faculty community of Higher Education. Through participatory research, the information literacy is investigated using the perception and evidence-based data in a practical information searching activity. Among the findings, it’s highlighted the fact that most participants make their choices about the use of information resources based on convenience criteria (e.g. agility, accessibility etc.) rather than considering the credibility and the accuracy of the contents. Furthermore, the instrumental and cognitive perspectives are the major focus of the current research on information literacy, whose main product is the generation of information literacy standards. This article discusses the convenience by the lens of sociocultural and positive information approaches This study concludes that convenience, even potentially damaging to the quality of academic knowledge production, highlights the positive dimension of information, an issue that’s still little explored by information scientists, whose interests of research are more centered on problematic aspects and barriers of information, neglecting the study of how pleasurable and profound experiences determines the information seeking and use.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/61565
10.19132/1808-5245222.36-59
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/61565
identifier_str_mv 10.19132/1808-5245222.36-59
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/61565/37952
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Lucas Almeida Serafim, Gustavo Henrique de Araújo Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Lucas Almeida Serafim, Gustavo Henrique de Araújo Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-59
Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-59
Em Questão; v.22, n.2, mai/ago. 2016; 36-59
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1799766160487481345