The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Moraes, Marielle Barros
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Lucas, Elaine Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107
Resumo: It evidences the importance of researches around the school curricula, with the objective of understanding the knowings and the practices meditated in them. The text takes as analytical axis the themes of the organization and mediation of the information presents in the texts concerning to the librarians’ formation in Brazil. Therefore, it analyzes the documents of Ministry of Education (MEC) and of the Brazilian Association of Education in Information Science (ABECIN), regarding the new formative models of librarians, trying to visualize if, in their content, there are contemplated subjects regarding the social responsibility. The results affirm that it is important that the contents relative to the ethics and the social responsibility are contemplated in several disciplines of the librarian’s formation, a social responsibility that is practiced returned for the users.
id UFRGS-8_f167dcf17d538bda7b19ba1afa4575aa
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/24107
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling The Social responsibility in the brazilian librarian’s formationResponsabilidad social en la formación de bibliotecarios en BrasilA Responsabilidade social na formação do bibliotecário brasileiroLibrarian’s formation. Mediation of the information. Organization of the information. Social responsibility.Formación de los bibliotecarios. Mediación de la información. Organización de la Información. Responsabilidad social.Formação de bibliotecários. Mediação da informação. Responsabilidade social.Responsabilidade social na formação de bibliotecários.It evidences the importance of researches around the school curricula, with the objective of understanding the knowings and the practices meditated in them. The text takes as analytical axis the themes of the organization and mediation of the information presents in the texts concerning to the librarians’ formation in Brazil. Therefore, it analyzes the documents of Ministry of Education (MEC) and of the Brazilian Association of Education in Information Science (ABECIN), regarding the new formative models of librarians, trying to visualize if, in their content, there are contemplated subjects regarding the social responsibility. The results affirm that it is important that the contents relative to the ethics and the social responsibility are contemplated in several disciplines of the librarian’s formation, a social responsibility that is practiced returned for the users.Este estudio destaca la importancia de la investigación de programas escolares de cursos de Bibliotecología con el objetivo de entender los conocimientos y prácticas que están relacionadas en los mismos. El texto tiene como eje analítico temas de organización y mediación de información presentes en textos relacionados a la formación de bibliotecarios en Brasil. Por lo tanto, son analizados documentos del Ministerio de Educación (MEC) y de la Asociación Brasileña de Educación en Ciencias de la Información (ABECIN), referente a los nuevos tipos de formación de bibliotecarios, tratando de analizar si en su contenido son incluidos temas de responsabilidad social. Los resultados afirman que está siendo cada vez más importante que contenidos relacionados con ética y responsabilidad social sean abordados en las diferentes asignaturas de formación del bibliotecario, pero no como una responsabilidad social que es puesta en práctica por la mayoría de los empresarios, si no, mas bien enfocada para los usuarios.Evidencia a importância de pesquisas em torno dos currículos escolares, com o objetivo de compreender os saberes e as práticas contempladas nos mesmos. O texto toma como eixo analítico as temáticas da organização e mediação da informação presentes nos textos concernentes à formação de bibliotecários no Brasil. Portanto, analisa os documentos do Ministério da Educação (MEC) e da Associação Brasileira de Ensino em Ciência da Informação (ABECIN), referentes aos novos modelos formativos de bibliotecários, tentando visualizar se, em seu conteúdo, estão contempladas questões referentes à responsabilidade social. Os resultados afirmam que estão sendo cada vez mais importantes que os conteúdos relativos à ética e à responsabilidade social estejam contemplados nas mais diversas disciplinas de formação do bibliotecário, mas não uma responsabilidade social que é praticada pela maioria dos empresários, mas sim voltada para os usuários.The Social responsibility in the brazilian librarian’s formationABSTRACTIt evidences the importance of researches around the schoolcurricula, with the objective of understanding the knowings andthe practices meditated in them. The text takes as analytical axis the themes of the organization and mediation of the information presents in the texts concerning to the librarians’ formation in Brazil. Therefore, it analyzes the documents of Ministry of Education (MEC) and of the Brazilian Association of Education in Information Science (ABECIN), regarding the new formative models of librarians, trying to visualize if, in their content, there are contemplated subjects regarding the social responsibility. The results affirm that it is important that the contents relative to the ethics and the social responsibility are contemplated in several disciplines of the librarian’s formation, a social responsibility that is practiced returned for the users.KEYWORDS: Librarian’s formation. Mediation of the information. Organization of the information. Social responsibility.Responsabilidad social en la formación de bibliotecarios en BrasilRESUMENEste estudio destaca la importancia de la investigación de programas escolares de cursos de Bibliotecología con el objetivo de entender los conocimientos y prácticas que están relacionadas en los mismos. El texto tiene como eje analítico temas de organización y mediación de información presentes en textos relacionados a la formación de bibliotecarios en Brasil. Por lo tanto, son analizados documentos del Ministerio de Educación (MEC) y de la Asociación Brasileña de Educación en Ciencias de la Información (ABECIN), referente a los nuevos tipos de formación de bibliotecarios, tratando de analizar si en su contenido son incluidos temas de responsabilidad social. Los resultados afirman que está siendo cada vez más importante que contenidos relacionados con ética y responsabilidad social sean abordados en las diferentesasignaturas de formación del bibliotecario, pero no como unaresponsabilidad social que es puesta en práctica por la mayoríade los empresarios, si no, mas bien enfocada para los usuarios.PALABRAS CLAVE: Formación de los bibliotecarios. Mediaciónde la información. Organización de la Información. Responsabilidad social.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2012-07-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107Em Questão; Vol. 18 No. 1 (2012); 109-124Em Questão; Vol. 18 Núm. 1 (2012); 109-124Em Questão; v. 18 n. 1 (2012); 109-1241808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107/19763Copyright (c) 2012 Marielle Barros de Moraes, Elaine Oliveira Lucas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Moraes, Marielle BarrosLucas, Elaine Oliveira2023-11-17T19:25:21Zoai:seer.ufrgs.br:article/24107Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:25:21Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
Responsabilidad social en la formación de bibliotecarios en Brasil
A Responsabilidade social na formação do bibliotecário brasileiro
title The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
spellingShingle The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
de Moraes, Marielle Barros
Librarian’s formation. Mediation of the information. Organization of the information. Social responsibility.
Formación de los bibliotecarios. Mediación de la información. Organización de la Información. Responsabilidad social.
Formação de bibliotecários. Mediação da informação. Responsabilidade social.
Responsabilidade social na formação de bibliotecários.
title_short The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
title_full The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
title_fullStr The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
title_full_unstemmed The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
title_sort The Social responsibility in the brazilian librarian’s formation
author de Moraes, Marielle Barros
author_facet de Moraes, Marielle Barros
Lucas, Elaine Oliveira
author_role author
author2 Lucas, Elaine Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Moraes, Marielle Barros
Lucas, Elaine Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Librarian’s formation. Mediation of the information. Organization of the information. Social responsibility.
Formación de los bibliotecarios. Mediación de la información. Organización de la Información. Responsabilidad social.
Formação de bibliotecários. Mediação da informação. Responsabilidade social.
Responsabilidade social na formação de bibliotecários.
topic Librarian’s formation. Mediation of the information. Organization of the information. Social responsibility.
Formación de los bibliotecarios. Mediación de la información. Organización de la Información. Responsabilidad social.
Formação de bibliotecários. Mediação da informação. Responsabilidade social.
Responsabilidade social na formação de bibliotecários.
description It evidences the importance of researches around the school curricula, with the objective of understanding the knowings and the practices meditated in them. The text takes as analytical axis the themes of the organization and mediation of the information presents in the texts concerning to the librarians’ formation in Brazil. Therefore, it analyzes the documents of Ministry of Education (MEC) and of the Brazilian Association of Education in Information Science (ABECIN), regarding the new formative models of librarians, trying to visualize if, in their content, there are contemplated subjects regarding the social responsibility. The results affirm that it is important that the contents relative to the ethics and the social responsibility are contemplated in several disciplines of the librarian’s formation, a social responsibility that is practiced returned for the users.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/24107/19763
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Marielle Barros de Moraes, Elaine Oliveira Lucas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Marielle Barros de Moraes, Elaine Oliveira Lucas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 18 No. 1 (2012); 109-124
Em Questão; Vol. 18 Núm. 1 (2012); 109-124
Em Questão; v. 18 n. 1 (2012); 109-124
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438633194815488