School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furtado, Cassia Cordeiro
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888
Resumo: The article focuses on the role of education and library in the Information Society and introduces concepts and features of the Library 2.0 (L2). Advocates the use of Web 2.0 in the school library to optimize or develop services and products for the purpose of gaining new users, visibility and space in school and in society. Seeks to identify in publicly funded programs and implementation of libraries in schools in Brazil and Portugal, the presence or recommendations for the use of Web 2.0. Based on published reports that, in Portugal, as the initiative is the use of blogs by the school library, however a lack of comments by the User, and that the Brazilian libraries have a long way to go in terms of libraries schools but also in the context of information systems.
id UFRGS-8_f22bb3807f1aa28fc4853930a5e30e19
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/10888
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and PortugalBibliotecas escolares y la Web 2.0: revisión de la literatura en Brasil y PortugalBibliotecas escolares e web 2.0: revisão da literatura sobre Brasil e PortugalBiblioteca escolar. Web 2.0. Biblioteca 2.0. Brasil. Portugal.Biblioteca EscolarBiblioteca escolar. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.School libraries. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.The article focuses on the role of education and library in the Information Society and introduces concepts and features of the Library 2.0 (L2). Advocates the use of Web 2.0 in the school library to optimize or develop services and products for the purpose of gaining new users, visibility and space in school and in society. Seeks to identify in publicly funded programs and implementation of libraries in schools in Brazil and Portugal, the presence or recommendations for the use of Web 2.0. Based on published reports that, in Portugal, as the initiative is the use of blogs by the school library, however a lack of comments by the User, and that the Brazilian libraries have a long way to go in terms of libraries schools but also in the context of information systems.El artículo se centra en el papel de la educación y la biblioteca en la Sociedad de la Información e introduce los conceptos y las características de la Biblioteca 2.0 (L2). Aboga por el uso de la Web 2.0 en la biblioteca de la escuela para optimizar o desarrollar servicios y productos para el propósito de ganar nuevos usuarios, la visibilidad y el espacio en la escuela y en la sociedad. Trata de identificar en los programas financiados con fondos públicos y la aplicación de las bibliotecas en las escuelas de Brasil y Portugal, la presencia o recomendaciones para el uso de la Web 2.0. Sobre la base de los informes publicados que, en Portugal, ya que la iniciativa es el uso de blogs por la biblioteca de la escuela, sin embargo la falta de comentarios por parte del usuario, y que las bibliotecas brasileñas tienen un largo camino por recorrer en materia de bibliotecas escuelas, sino también en el contexto de los sistemas de información.O artigo enfoca o papel da educação e da biblioteca na Sociedade da Informação e apresenta conceitos e características da Biblioteca 2.0 (L2). Defende o uso da web 2.0, na biblioteca escolar, visando otimizar ou criar serviços e produtos, para fins de conquista dos usuários, visibilidade e espaço na escola e na sociedade. Identifica nos programas públicos de incentivo e implantação de bibliotecas nas escolas, no Brasil e em Portugal, a presença ou recomendações para o uso da web 2.0. Com base na literatura conclui que, em Portugal, já ocorre a iniciativa do uso dos blogs por parte da biblioteca escolar, porém com escassez de comentários por parte do usuário. E que as bibliotecas brasileiras têm um longo caminho a percorrer no que tange as bibliotecas escolares, como também no contexto dos sistemas de informação.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 135-150Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 135-150Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 135-1501808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888/7312Copyright (c) 2010 Cassia Cordeiro Furtadohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFurtado, Cassia Cordeiro2023-11-17T20:14:17Zoai:seer.ufrgs.br:article/10888Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T20:14:17Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
Bibliotecas escolares y la Web 2.0: revisión de la literatura en Brasil y Portugal
Bibliotecas escolares e web 2.0: revisão da literatura sobre Brasil e Portugal
title School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
spellingShingle School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
Furtado, Cassia Cordeiro
Biblioteca escolar. Web 2.0. Biblioteca 2.0. Brasil. Portugal.
Biblioteca Escolar
Biblioteca escolar. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
School libraries. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
title_short School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
title_full School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
title_fullStr School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
title_full_unstemmed School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
title_sort School libraries and Web 2.0: review of lhe literature on Brazil and Portugal
author Furtado, Cassia Cordeiro
author_facet Furtado, Cassia Cordeiro
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furtado, Cassia Cordeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca escolar. Web 2.0. Biblioteca 2.0. Brasil. Portugal.
Biblioteca Escolar
Biblioteca escolar. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
School libraries. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
topic Biblioteca escolar. Web 2.0. Biblioteca 2.0. Brasil. Portugal.
Biblioteca Escolar
Biblioteca escolar. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
School libraries. Web 2.0. Library 2.0. Brasil. Portugal.
description The article focuses on the role of education and library in the Information Society and introduces concepts and features of the Library 2.0 (L2). Advocates the use of Web 2.0 in the school library to optimize or develop services and products for the purpose of gaining new users, visibility and space in school and in society. Seeks to identify in publicly funded programs and implementation of libraries in schools in Brazil and Portugal, the presence or recommendations for the use of Web 2.0. Based on published reports that, in Portugal, as the initiative is the use of blogs by the school library, however a lack of comments by the User, and that the Brazilian libraries have a long way to go in terms of libraries schools but also in the context of information systems.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-03-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/10888/7312
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Cassia Cordeiro Furtado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Cassia Cordeiro Furtado
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 15 No. 2 (2009); 135-150
Em Questão; Vol. 15 Núm. 2 (2009); 135-150
Em Questão; v. 15 n. 2 (2009); 135-150
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438632729247744