TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tarouco, Cristiano
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Dias de Castro, Maria Lilia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Em Questão (Online)
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028
Resumo: Mediatization is the new socio-organizational structure of society. As a result, the three branches of government try to legitimize their actions and social representativeness through electronic and digital media. This study uses bibliographic research and theory of enunciation to examine the role of meaning effects contained in television discourse on an attempt of prospecting an audience while promoting the device. The study analyzes the news about the premiere of news program Justiça Gaúcha, as covered by itself, enabling us the identification of a reading contract with viewers anchored on elements of mediatic self-reference.
id UFRGS-8_f2880ff5a10e4526b7865eb221a1865c
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/16028
network_acronym_str UFRGS-8
network_name_str Em Questão (Online)
repository_id_str
spelling TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourseTJRS y UniTV son socios en Justiça Gaúcha: las estrategias semiológicas de un discurso mediáticoTJRS e UniTV são parceiros em Justiça Gaúcha: as estratégias semiológicas de um discurso midiáticoEstratégias midiatizaçãoTeorias da enunciaçãoDiscurso televisivo auto-referencialJustiça GaúchaUniTV.Estrategias de mediatización. Teorías de la enunciación. Discurso televisivo auto-referencial. Justiça Gaúcha (Programa de televisión). UniTV.Strategies of mediatization. Theories of enunciation. Televised speech self-referential. Justiça Gaúcha ( Television program). UniTV.Mediatization is the new socio-organizational structure of society. As a result, the three branches of government try to legitimize their actions and social representativeness through electronic and digital media. This study uses bibliographic research and theory of enunciation to examine the role of meaning effects contained in television discourse on an attempt of prospecting an audience while promoting the device. The study analyzes the news about the premiere of news program Justiça Gaúcha, as covered by itself, enabling us the identification of a reading contract with viewers anchored on elements of mediatic self-reference.La mediatización es la nueva naturaleza socio-organizacional de la sociedad. Como reflejo de eso, los tres poderes del Estado han buscado legitimar sus acciones y su representatividad social através de diversos aportes en los medios electrónico y virtual. Por medio de la investigación bibliográfica y aplicación de las teorías de la enunciación, buscamos verificar como los efectos de sentido presentes en el discurso televisivo son determinantes en el intento de prospectar un público mientras promueven el dispositivo. El análisis de la noticia de lanzamiento de Justiça Gaúcha, divulgada por el propio telediario, posibilitó la identificación de la propuesta de un contrato de lectura al telespectador basada en elementos de auto-referencialidad mediática.A midiatização é a nova natureza sócio-organizacional da sociedade. Como reflexo disso, os três poderes do Estado têm buscado legitimar sua ações e sua representatividade social através de diversos aportes na mídia eletrônica e virtual. Por meio de pesquisa bibliográfica e aplicação das teorias da enunciação, buscamos verificar como os efeitos de sentido presentes no discurso televisivo são determinantes na tentativa de prospectar um público enquanto promovem o dispositivo. A análise da notícia de lançamento do Justiça Gaúcha, veiculada pelo próprio telejornal, possibilitou a identificação da proposta de um contrato de leitura ao telespectador ancorada em elementos de autorreferencialidade midiática. PALAVRAS-CHAVE: Estratégias de midiatização. Teorias da enunciação. Discurso televisivo auto-referencial. Justiça Gaúcha. UniTV.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2010-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028Em Questão; Vol. 16 No. 2 (2010); 87-102Em Questão; Vol. 16 Núm. 2 (2010); 87-102Em Questão; v. 16 n. 2 (2010); 87-1021808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028/10445Copyright (c) 2010 Cristiano Tarouco, Maria Lilia Dias de Castrohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTarouco, CristianoDias de Castro, Maria Lilia2023-11-17T19:48:31Zoai:seer.ufrgs.br:article/16028Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:48:31Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
TJRS y UniTV son socios en Justiça Gaúcha: las estrategias semiológicas de un discurso mediático
TJRS e UniTV são parceiros em Justiça Gaúcha: as estratégias semiológicas de um discurso midiático
title TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
spellingShingle TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
Tarouco, Cristiano
Estratégias midiatização
Teorias da enunciação
Discurso televisivo auto-referencial
Justiça Gaúcha
UniTV.
Estrategias de mediatización. Teorías de la enunciación. Discurso televisivo auto-referencial. Justiça Gaúcha (Programa de televisión). UniTV.
Strategies of mediatization. Theories of enunciation. Televised speech self-referential. Justiça Gaúcha ( Television program). UniTV.
title_short TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
title_full TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
title_fullStr TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
title_full_unstemmed TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
title_sort TJRS and UNITV partnership in Justiça Gaúcha: semiotics strategies of media discourse
author Tarouco, Cristiano
author_facet Tarouco, Cristiano
Dias de Castro, Maria Lilia
author_role author
author2 Dias de Castro, Maria Lilia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tarouco, Cristiano
Dias de Castro, Maria Lilia
dc.subject.por.fl_str_mv Estratégias midiatização
Teorias da enunciação
Discurso televisivo auto-referencial
Justiça Gaúcha
UniTV.
Estrategias de mediatización. Teorías de la enunciación. Discurso televisivo auto-referencial. Justiça Gaúcha (Programa de televisión). UniTV.
Strategies of mediatization. Theories of enunciation. Televised speech self-referential. Justiça Gaúcha ( Television program). UniTV.
topic Estratégias midiatização
Teorias da enunciação
Discurso televisivo auto-referencial
Justiça Gaúcha
UniTV.
Estrategias de mediatización. Teorías de la enunciación. Discurso televisivo auto-referencial. Justiça Gaúcha (Programa de televisión). UniTV.
Strategies of mediatization. Theories of enunciation. Televised speech self-referential. Justiça Gaúcha ( Television program). UniTV.
description Mediatization is the new socio-organizational structure of society. As a result, the three branches of government try to legitimize their actions and social representativeness through electronic and digital media. This study uses bibliographic research and theory of enunciation to examine the role of meaning effects contained in television discourse on an attempt of prospecting an audience while promoting the device. The study analyzes the news about the premiere of news program Justiça Gaúcha, as covered by itself, enabling us the identification of a reading contract with viewers anchored on elements of mediatic self-reference.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028
url https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/16028/10445
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2010 Cristiano Tarouco, Maria Lilia Dias de Castro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2010 Cristiano Tarouco, Maria Lilia Dias de Castro
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)
dc.source.none.fl_str_mv Em Questão; Vol. 16 No. 2 (2010); 87-102
Em Questão; Vol. 16 Núm. 2 (2010); 87-102
Em Questão; v. 16 n. 2 (2010); 87-102
1808-5245
1807-8893
reponame:Em Questão (Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Em Questão (Online)
collection Em Questão (Online)
repository.name.fl_str_mv Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br
_version_ 1789438633080520704