An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Em Questão (Online) |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864 |
Resumo: | This paper aims to understand the role of advertising in the construction and consolidation of women’s representations. Through the lens of reception studies in conjunction with theories about gender, it was studied how adult women appropriate the gender representations conveyed in the campaign “Mulheres Evoluídas” by Bombril. The methodology, qualitative, exploratory research merges with a questionnaire and conducting a focus group with six women. The results explain that the receptors understand the strategies involved in advertising and does not fully identify with the women’s representations studied in the campaign |
id |
UFRGS-8_f32620d48a73c4b17c5d3d2241371e66 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/26864 |
network_acronym_str |
UFRGS-8 |
network_name_str |
Em Questão (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representationA publicidade que evoluiu com as mulheres? Um estudo de recepção sobre as representações de gêneroPublicidade. Gênero. Recepção. Representações do feminino.O papel da publcidade na construção e consolidação das representaçõs do gênero feminoAdvertising. Gender. Reception. Representations of women.This paper aims to understand the role of advertising in the construction and consolidation of women’s representations. Through the lens of reception studies in conjunction with theories about gender, it was studied how adult women appropriate the gender representations conveyed in the campaign “Mulheres Evoluídas” by Bombril. The methodology, qualitative, exploratory research merges with a questionnaire and conducting a focus group with six women. The results explain that the receptors understand the strategies involved in advertising and does not fully identify with the women’s representations studied in the campaignA pesquisa visa compreender o papel da publicidade na construção e consolidação das representações do gênero feminino. Através da ótica dos estudos de recepção, em articulação com as teorizações sobre gênero, foi investigado como mulheres adultas se apropriam das representações de gênero veiculadas na campanha “Mulheres Evoluídas” da marca Bombril. A metodologia utilizada, de caráter qualitativo, mescla pesquisa exploratória com aplicação de um formulário e realização de grupo focal com seis mulheres. Os resultados explicitam que as receptoras percebem as estratégias implicadas na publicidade e não se identificam completamente com as representações do feminino na campanha estudada.Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS)2012-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864Em Questão; Vol. 18 No. 2 (2012); 229-244Em Questão; Vol. 18 Núm. 2 (2012); 229-244Em Questão; v. 18 n. 2 (2012); 229-2441808-52451807-8893reponame:Em Questão (Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864/23679Copyright (c) 2012 Laura Hastenpflug Wottrich, Maria Cândida Noal Cassolhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHastenpflug Wottrich, LauraNoal Cassol, Maria Cândida2023-11-17T19:20:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/26864Revistahttps://seer.ufrgs.br/emquestao/PUBhttps://seer.ufrgs.br/EmQuestao/oaiemquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br1808-52451807-8893opendoar:2023-11-17T19:20:11Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation A publicidade que evoluiu com as mulheres? Um estudo de recepção sobre as representações de gênero |
title |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
spellingShingle |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation Hastenpflug Wottrich, Laura Publicidade. Gênero. Recepção. Representações do feminino. O papel da publcidade na construção e consolidação das representaçõs do gênero femino Advertising. Gender. Reception. Representations of women. |
title_short |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
title_full |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
title_fullStr |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
title_full_unstemmed |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
title_sort |
An advertising that has evolved with women? A reception study on gender representation |
author |
Hastenpflug Wottrich, Laura |
author_facet |
Hastenpflug Wottrich, Laura Noal Cassol, Maria Cândida |
author_role |
author |
author2 |
Noal Cassol, Maria Cândida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hastenpflug Wottrich, Laura Noal Cassol, Maria Cândida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Publicidade. Gênero. Recepção. Representações do feminino. O papel da publcidade na construção e consolidação das representaçõs do gênero femino Advertising. Gender. Reception. Representations of women. |
topic |
Publicidade. Gênero. Recepção. Representações do feminino. O papel da publcidade na construção e consolidação das representaçõs do gênero femino Advertising. Gender. Reception. Representations of women. |
description |
This paper aims to understand the role of advertising in the construction and consolidation of women’s representations. Through the lens of reception studies in conjunction with theories about gender, it was studied how adult women appropriate the gender representations conveyed in the campaign “Mulheres Evoluídas” by Bombril. The methodology, qualitative, exploratory research merges with a questionnaire and conducting a focus group with six women. The results explain that the receptors understand the strategies involved in advertising and does not fully identify with the women’s representations studied in the campaign |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/26864/23679 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Laura Hastenpflug Wottrich, Maria Cândida Noal Cassol https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Laura Hastenpflug Wottrich, Maria Cândida Noal Cassol https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (Porto Alegre/RS) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Em Questão; Vol. 18 No. 2 (2012); 229-244 Em Questão; Vol. 18 Núm. 2 (2012); 229-244 Em Questão; v. 18 n. 2 (2012); 229-244 1808-5245 1807-8893 reponame:Em Questão (Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Em Questão (Online) |
collection |
Em Questão (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Em Questão (Online) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
emquestao@ufrgs.br||emquestao@ufrgs.br |
_version_ |
1789438633244098560 |