Youth and Helplessness: report of an intervention research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klautau, Perla
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Macedo, Maria Manuela Dias Ramos de, Siniscalchi, Marcella
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164
Resumo: The present work is the result of an intervention carried out with a group of students from an NGO in the city of Rio de Janeiro, dedicated to teaching classical music to children and young people in a situation of social vulnerability. The fieldwork took place in a context of non-formal education, aiming to conceive the psychoanalytic clinic in an expanded perspective and, still, to insert psychoanalysis as a practice capable of producing clinical-political effects. Based on the Field Journal produced during the meetings, reflections are made in order to analyze the repercussions of the group space of reception and listening offered to young people, in an intertwining of theory and practice.
id UFRGS-9_0495c07b167f90fbd1e4690065af7246
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/109164
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Youth and Helplessness: report of an intervention researchJuventude e Desamparo: relato de uma pesquisa intervençãoPsicanáliseClínica AmpliadaEducação Não-FormalAdolescênciaVulnerabilidade Social.PsychoanalysisExpanded ClinicNon-Formal EducationAdolescenceSocial Vulnerability.The present work is the result of an intervention carried out with a group of students from an NGO in the city of Rio de Janeiro, dedicated to teaching classical music to children and young people in a situation of social vulnerability. The fieldwork took place in a context of non-formal education, aiming to conceive the psychoanalytic clinic in an expanded perspective and, still, to insert psychoanalysis as a practice capable of producing clinical-political effects. Based on the Field Journal produced during the meetings, reflections are made in order to analyze the repercussions of the group space of reception and listening offered to young people, in an intertwining of theory and practice.O presente trabalho é fruto de uma intervenção realizada com um grupo de alunos de uma ONG da cidade do Rio de Janeiro, dedicada ao ensino de música clássica para crianças e jovens em situação de vulnerabilidade social. O trabalho de campo se deu em um contexto de educação não-formal, visando conceber a clínica psicanalítica em uma perspectiva ampliada e, ainda, inserir a psicanálise como uma prática capaz de produzir efeitos clínico-políticos. A partir do Diário de Campo produzido ao longo dos encontros, reflexões são tecidas no sentido de analisar quais as repercussões do espaço grupal de acolhimento e de escuta ofertado aos jovens, em um entrelaçamento de teoria e prática.FACED - UFRGS2021-06-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164/63292https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164/63293Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessKlautau, PerlaMacedo, Maria Manuela Dias Ramos deSiniscalchi, Marcella2021-09-23T00:06:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/109164Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2021-09-23T00:06:24Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Youth and Helplessness: report of an intervention research
Juventude e Desamparo: relato de uma pesquisa intervenção
title Youth and Helplessness: report of an intervention research
spellingShingle Youth and Helplessness: report of an intervention research
Klautau, Perla
Psicanálise
Clínica Ampliada
Educação Não-Formal
Adolescência
Vulnerabilidade Social.
Psychoanalysis
Expanded Clinic
Non-Formal Education
Adolescence
Social Vulnerability.
title_short Youth and Helplessness: report of an intervention research
title_full Youth and Helplessness: report of an intervention research
title_fullStr Youth and Helplessness: report of an intervention research
title_full_unstemmed Youth and Helplessness: report of an intervention research
title_sort Youth and Helplessness: report of an intervention research
author Klautau, Perla
author_facet Klautau, Perla
Macedo, Maria Manuela Dias Ramos de
Siniscalchi, Marcella
author_role author
author2 Macedo, Maria Manuela Dias Ramos de
Siniscalchi, Marcella
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Klautau, Perla
Macedo, Maria Manuela Dias Ramos de
Siniscalchi, Marcella
dc.subject.por.fl_str_mv Psicanálise
Clínica Ampliada
Educação Não-Formal
Adolescência
Vulnerabilidade Social.
Psychoanalysis
Expanded Clinic
Non-Formal Education
Adolescence
Social Vulnerability.
topic Psicanálise
Clínica Ampliada
Educação Não-Formal
Adolescência
Vulnerabilidade Social.
Psychoanalysis
Expanded Clinic
Non-Formal Education
Adolescence
Social Vulnerability.
description The present work is the result of an intervention carried out with a group of students from an NGO in the city of Rio de Janeiro, dedicated to teaching classical music to children and young people in a situation of social vulnerability. The fieldwork took place in a context of non-formal education, aiming to conceive the psychoanalytic clinic in an expanded perspective and, still, to insert psychoanalysis as a practice capable of producing clinical-political effects. Based on the Field Journal produced during the meetings, reflections are made in order to analyze the repercussions of the group space of reception and listening offered to young people, in an intertwining of theory and practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164/63292
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/109164/63293
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 1 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 1 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766988817432576