Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Conceição, Maria Telvira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110
Resumo: This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing.
id UFRGS-9_0b7cb524685aed0bdef4fc1c66d4cf37
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/61110
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)Os Discursos da Racialização da África nos Livros Didáticos Brasileiros de História (1950 a 1995)History Textbook. Africa. Racialization.Livro Didático de História. África. Racialização.This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing.O artigo analisa como a visão sobre a África nos livros didáticos brasileiros de História, em particular os que compreendem esta produção na segunda metade do século XX, assumem uma dimensão racializante nos discursos alusivos aos povos africanos e afro-brasileiros. Constitui-se numa produção que realoca significados e visões constitutivas de um discurso mediado por pressupostos epistemológicos e por um viés pedagógico, ambos, ancorados em uma plataforma racializadora. Nesse sentido, tomando como base dados de um estudo de doutoramento, apresenta-se uma espécie de mapeamento dos elementos discursivos que compõem o teor racializante dessas abordagens, sobretudo no que tange ao conteúdo escrito e imagético, aspectos fundantes para a compreensão da dimensão dessa problemática no âmbito da escrita escolar.FACED - UFRGS2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48254https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48255Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Maria Telvira2018-05-24T18:19:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/61110Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:19:28Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
Os Discursos da Racialização da África nos Livros Didáticos Brasileiros de História (1950 a 1995)
title Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
spellingShingle Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
Conceição, Maria Telvira
History Textbook. Africa. Racialization.
Livro Didático de História. África. Racialização.
title_short Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
title_full Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
title_fullStr Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
title_full_unstemmed Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
title_sort Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
author Conceição, Maria Telvira
author_facet Conceição, Maria Telvira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Conceição, Maria Telvira
dc.subject.por.fl_str_mv History Textbook. Africa. Racialization.
Livro Didático de História. África. Racialização.
topic History Textbook. Africa. Racialization.
Livro Didático de História. África. Racialização.
description This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48254
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48255
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)
Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986729717760