Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110 |
Resumo: | This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing. |
id |
UFRGS-9_0b7cb524685aed0bdef4fc1c66d4cf37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/61110 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995)Os Discursos da Racialização da África nos Livros Didáticos Brasileiros de História (1950 a 1995)History Textbook. Africa. Racialization.Livro Didático de História. África. Racialização.This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing.O artigo analisa como a visão sobre a África nos livros didáticos brasileiros de História, em particular os que compreendem esta produção na segunda metade do século XX, assumem uma dimensão racializante nos discursos alusivos aos povos africanos e afro-brasileiros. Constitui-se numa produção que realoca significados e visões constitutivas de um discurso mediado por pressupostos epistemológicos e por um viés pedagógico, ambos, ancorados em uma plataforma racializadora. Nesse sentido, tomando como base dados de um estudo de doutoramento, apresenta-se uma espécie de mapeamento dos elementos discursivos que compõem o teor racializante dessas abordagens, sobretudo no que tange ao conteúdo escrito e imagético, aspectos fundantes para a compreensão da dimensão dessa problemática no âmbito da escrita escolar.FACED - UFRGS2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48254https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48255Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessConceição, Maria Telvira2018-05-24T18:19:28Zoai:seer.ufrgs.br:article/61110Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:19:28Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) Os Discursos da Racialização da África nos Livros Didáticos Brasileiros de História (1950 a 1995) |
title |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
spellingShingle |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) Conceição, Maria Telvira History Textbook. Africa. Racialization. Livro Didático de História. África. Racialização. |
title_short |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
title_full |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
title_fullStr |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
title_full_unstemmed |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
title_sort |
Africa’s Racialization Discourses in Brazilian History Textbooks (1950 to 1995) |
author |
Conceição, Maria Telvira |
author_facet |
Conceição, Maria Telvira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Conceição, Maria Telvira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
History Textbook. Africa. Racialization. Livro Didático de História. África. Racialização. |
topic |
History Textbook. Africa. Racialization. Livro Didático de História. África. Racialização. |
description |
This paper analyzes how the vision about Africa in Brazilian History textbooks, particularly those produced in the second half of the 20th century, assume a racializing dimension in the discourses alluding to the African and Afro-Brazilian people. It is a production that reallocates meanings and visions constitutive of a discourse mediated by epistemological assumptions and by a pedagogical bias, both anchored in a racializing platform. In this sense, based on data from a PhD study, it presents a kind of mapping of the discursive elements that compose the racializing content of these approaches, especially regarding to the written and the imagetic contents, which are foundational aspects for the understanding of the dimension of this issue in the scope of the school writing. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48254 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61110/48255 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017) Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986729717760 |