Cinema e Educação: um caminho metodológico.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fabris, Elí Henn
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690
Resumo: This paper introduces a descriptive-analytic exercise of the experience of a researcher that has used filmic texts in her investigations. Such an exercise has required showing the current conditions of the relationship between cinema-education and research on education, as well as approximating two film categories (Hollywood and Brazilian) in the position of a researcher on education. In that exercise, the productivity of the articulation between Cultural Studies and Foucauldian studies has been shown in a ‘visual critic’ analysis. The main researches and studies that have helped to weave the methodological fabric have been commented, and the research making of has been described. The process that has been didactically described as methodology has been the focus of this article.
id UFRGS-9_1d16fcdc280533902bf1fc23518a2853
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6690
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Cinema e Educação: um caminho metodológico.Cinema. Educação. Análise Visual Crítica. Metodologia de Pesquisa.Textos Fílmicos.This paper introduces a descriptive-analytic exercise of the experience of a researcher that has used filmic texts in her investigations. Such an exercise has required showing the current conditions of the relationship between cinema-education and research on education, as well as approximating two film categories (Hollywood and Brazilian) in the position of a researcher on education. In that exercise, the productivity of the articulation between Cultural Studies and Foucauldian studies has been shown in a ‘visual critic’ analysis. The main researches and studies that have helped to weave the methodological fabric have been commented, and the research making of has been described. The process that has been didactically described as methodology has been the focus of this article.Este texto apresenta uma descrição analítica da experiência de uma pesquisadora em educação, que utilizou textos fílmicos em suas pesquisas. Nesse exercício, explicitam-se as condições atuais da relação entre cinema e educação e pesquisa em educação e a aproximação com duas filmografias (a hollywoodiana e a brasileira). Mostra-se a produtividade da articulação entre Estudos Culturais e os estudos foucaultianos em uma análise “visual crítica”. Comentam-se as principais pesquisas e estudos que ajudaram a tecer a trama metodológica apresentada e se descreve o making of das investigações. O processo que, didaticamente, se denomina como metodologia de pesquisa será o foco deste artigo.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690/4003Fabris, Elí Henninfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-20T12:46:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/6690Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-20T12:46:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema e Educação: um caminho metodológico.
title Cinema e Educação: um caminho metodológico.
spellingShingle Cinema e Educação: um caminho metodológico.
Fabris, Elí Henn
Cinema. Educação. Análise Visual Crítica. Metodologia de Pesquisa.Textos Fílmicos.
title_short Cinema e Educação: um caminho metodológico.
title_full Cinema e Educação: um caminho metodológico.
title_fullStr Cinema e Educação: um caminho metodológico.
title_full_unstemmed Cinema e Educação: um caminho metodológico.
title_sort Cinema e Educação: um caminho metodológico.
author Fabris, Elí Henn
author_facet Fabris, Elí Henn
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fabris, Elí Henn
dc.subject.por.fl_str_mv Cinema. Educação. Análise Visual Crítica. Metodologia de Pesquisa.Textos Fílmicos.
topic Cinema. Educação. Análise Visual Crítica. Metodologia de Pesquisa.Textos Fílmicos.
description This paper introduces a descriptive-analytic exercise of the experience of a researcher that has used filmic texts in her investigations. Such an exercise has required showing the current conditions of the relationship between cinema-education and research on education, as well as approximating two film categories (Hollywood and Brazilian) in the position of a researcher on education. In that exercise, the productivity of the articulation between Cultural Studies and Foucauldian studies has been shown in a ‘visual critic’ analysis. The main researches and studies that have helped to weave the methodological fabric have been commented, and the research making of has been described. The process that has been didactically described as methodology has been the focus of this article.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6690/4003
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 33 No. 1 (2008)
Educação & Realidade; v. 33 n. 1 (2008)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983596572672