Approaches to History Textbooks (2008-2011)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roza, Luciano Magela
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124
Resumo: The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes.
id UFRGS-9_203e367bb75efa22f48a23b9b9c2c79e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/61124
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Approaches to History Textbooks (2008-2011)Abordagens do Racismo em Livros Didáticos de História (2008-2011)Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição.History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period.The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes.O artigo discute as formas pelas quais aspectos relativos à dimensão histórica do racismo são abordados em atividades propostas em um conjunto de Livros Didáticos de História aprovado nas edições do PNLD 2008 e 2011. Nas propostas de atividades analisadas se buscou perceber como o tema do racismo foi abordado e quais diálogos foram construídos com a história do pós-abolição e o ensino de História. Os Resultados obtidos demonstram que uma diversidade de abordagens tem caracterizado o tratamento do tema, especialmente, no que tange às finalidades ético-político-cultural.FACED - UFRGS2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48252https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48253Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoza, Luciano Magela2018-05-24T18:18:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/61124Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:18:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Approaches to History Textbooks (2008-2011)
Abordagens do Racismo em Livros Didáticos de História (2008-2011)
title Approaches to History Textbooks (2008-2011)
spellingShingle Approaches to History Textbooks (2008-2011)
Roza, Luciano Magela
Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição.
History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period.
title_short Approaches to History Textbooks (2008-2011)
title_full Approaches to History Textbooks (2008-2011)
title_fullStr Approaches to History Textbooks (2008-2011)
title_full_unstemmed Approaches to History Textbooks (2008-2011)
title_sort Approaches to History Textbooks (2008-2011)
author Roza, Luciano Magela
author_facet Roza, Luciano Magela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roza, Luciano Magela
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição.
History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period.
topic Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição.
History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period.
description The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48252
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48253
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)
Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986741252096