Approaches to History Textbooks (2008-2011)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124 |
Resumo: | The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes. |
id |
UFRGS-9_203e367bb75efa22f48a23b9b9c2c79e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/61124 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Approaches to History Textbooks (2008-2011)Abordagens do Racismo em Livros Didáticos de História (2008-2011)Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição.History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period.The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes.O artigo discute as formas pelas quais aspectos relativos à dimensão histórica do racismo são abordados em atividades propostas em um conjunto de Livros Didáticos de História aprovado nas edições do PNLD 2008 e 2011. Nas propostas de atividades analisadas se buscou perceber como o tema do racismo foi abordado e quais diálogos foram construídos com a história do pós-abolição e o ensino de História. Os Resultados obtidos demonstram que uma diversidade de abordagens tem caracterizado o tratamento do tema, especialmente, no que tange às finalidades ético-político-cultural.FACED - UFRGS2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017)Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48252https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48253Copyright (c) 2017 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessRoza, Luciano Magela2018-05-24T18:18:11Zoai:seer.ufrgs.br:article/61124Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-05-24T18:18:11Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) Abordagens do Racismo em Livros Didáticos de História (2008-2011) |
title |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
spellingShingle |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) Roza, Luciano Magela Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição. History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period. |
title_short |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
title_full |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
title_fullStr |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
title_full_unstemmed |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
title_sort |
Approaches to History Textbooks (2008-2011) |
author |
Roza, Luciano Magela |
author_facet |
Roza, Luciano Magela |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roza, Luciano Magela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição. History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period. |
topic |
Ensino de História. Lei 10.639/03. Atividades. Livros Didáticos. Pós-Abolição. History Teaching. Law 10639/2003. Activities. Textbooks. Post-Abolition Period. |
description |
The article discusses the ways through which aspects of the historical dimension of racism are addressed in the proposed activities of a set of History textbooks approved in the 2008 and 2011 PNLD [National Textbook Program] editions. In the activities analyzed, we aimed to understand how the subject of racism was approached and which dialogues were established between the post-abolition history and the teaching of History. The results obtained show that a variety of approaches have characterized the addressing of the issue, especially its ethical, political and cultural purposes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48252 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/61124/48253 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 42 No. 1 (2017) Educação & Realidade; v. 42 n. 1 (2017) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986741252096 |