Life Concept: a debate in the light of education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398 |
Resumo: | Reestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. |
id |
UFRGS-9_29927612de0da83126be388e375c4602 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/90398 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Life Concept: a debate in the light of educationO Conceito de Vida: uma discussão à luz da educaçãoConceito de VidaDiscurso sobre a VidaEpistemologiaEducaçãoBiologiaLife ConceptDiscourse about LifeEpistemologyEducationBiologyReestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. Recolocar o conceito de vida no centro da discussão epistemológica é essencial para que se possa compreender sua potência e seus efeitos no interior de um discurso que antes de pretender ser científico, é filosófico. Nesse sentido, o presente ensaio joga luzes sobre a vida inserindo-a em uma espécie de grade de inteligibilidade construída a partir de autores como Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari entre outros. Assim, trata-se de uma aproximação epistemológica possível para esse conceito no entrecruzamento da filosofia e das ciências biológicas com referências práticas que advém do campo da educação, onde percebemos sua funcionalidade. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55236https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55237Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerraro, José Luís Schifino2022-10-13T14:15:48Zoai:seer.ufrgs.br:article/90398Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T14:15:48Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Life Concept: a debate in the light of education O Conceito de Vida: uma discussão à luz da educação |
title |
Life Concept: a debate in the light of education |
spellingShingle |
Life Concept: a debate in the light of education Ferraro, José Luís Schifino Conceito de Vida Discurso sobre a Vida Epistemologia Educação Biologia Life Concept Discourse about Life Epistemology Education Biology |
title_short |
Life Concept: a debate in the light of education |
title_full |
Life Concept: a debate in the light of education |
title_fullStr |
Life Concept: a debate in the light of education |
title_full_unstemmed |
Life Concept: a debate in the light of education |
title_sort |
Life Concept: a debate in the light of education |
author |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_facet |
Ferraro, José Luís Schifino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraro, José Luís Schifino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conceito de Vida Discurso sobre a Vida Epistemologia Educação Biologia Life Concept Discourse about Life Epistemology Education Biology |
topic |
Conceito de Vida Discurso sobre a Vida Epistemologia Educação Biologia Life Concept Discourse about Life Epistemology Education Biology |
description |
Reestablishing the concept of life at the center of the epistemological discussion is essential to understanding its power and effects within a discourse that, prior to being scientific, is philosophical. In this sense, the present essay provides some insights into the concept of life by placing it in a kind of grid of intelligibility created according to authors such as Nietzsche, Bachelard, Canguilhem, Wittgenstein, Foucault, Deleuze, Guattari, and others. Thus, it is a possible epistemological approach to this concept at the interface between philosophy and the biological sciences with practical references from the field of education, where its function has been observed. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55236 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/90398/55237 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Educação & Realidade https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019) Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766988312018944 |