Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850 |
Resumo: | The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments. |
id |
UFRGS-9_2e23c57bc09f0f19ef0b36fe9e3c0192 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/6850 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.relação família-escolaparceria escola-famíliaenvolvimento parental.The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments.O artigo aborda as tendências contemporâneas de intensificação das interações entre a família e a escola e a ampla visibilidade social desse fato. Examina os fatores que estão na origem de tal movimento, a saber: de um lado, as mudanças sofridas, na contemporaneidade, pela instituição familiar e, de outro, pelo sistema escolar. Ressalta ainda algumas características de que se reveste hoje a relação família-escola e chama a atenção para o risco de se tomar a idéia de “parceria”, entre essas duas instâncias de socialização, como uma evidência inquestionável. Para tanto, defende a necessidade de se problematizar o fenômeno à luz de pressupostos sociológicos que apontam para as diferenças entre as famílias pertencentes a diferentes meios sociais.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850/4121Nogueira, Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/6850Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:47Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
title |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
spellingShingle |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. Nogueira, Maria relação família-escola parceria escola-família envolvimento parental. |
title_short |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
title_full |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
title_fullStr |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
title_full_unstemmed |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
title_sort |
Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação. |
author |
Nogueira, Maria |
author_facet |
Nogueira, Maria |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
relação família-escola parceria escola-família envolvimento parental. |
topic |
relação família-escola parceria escola-família envolvimento parental. |
description |
The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-05-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850/4121 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006) Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766983619641344 |