Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Maria
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850
Resumo: The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments.
id UFRGS-9_2e23c57bc09f0f19ef0b36fe9e3c0192
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6850
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.relação família-escolaparceria escola-famíliaenvolvimento parental.The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments.O artigo aborda as tendências contemporâneas de intensificação das interações entre a família e a escola e a ampla visibilidade social desse fato. Examina os fatores que estão na origem de tal movimento, a saber: de um lado, as mudanças sofridas, na contemporaneidade, pela instituição familiar e, de outro, pelo sistema escolar. Ressalta ainda algumas características de que se reveste hoje a relação família-escola e chama a atenção para o risco de se tomar a idéia de “parceria”, entre essas duas instâncias de socialização, como uma evidência inquestionável. Para tanto, defende a necessidade de se problematizar o fenômeno à luz de pressupostos sociológicos que apontam para as diferenças entre as famílias pertencentes a diferentes meios sociais.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850/4121Nogueira, Mariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-16T19:25:47Zoai:seer.ufrgs.br:article/6850Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-16T19:25:47Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
title Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
spellingShingle Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
Nogueira, Maria
relação família-escola
parceria escola-família
envolvimento parental.
title_short Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
title_full Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
title_fullStr Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
title_full_unstemmed Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
title_sort Família e escola na contemporaneidade: os meandros de uma relação.
author Nogueira, Maria
author_facet Nogueira, Maria
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Maria
dc.subject.por.fl_str_mv relação família-escola
parceria escola-família
envolvimento parental.
topic relação família-escola
parceria escola-família
envolvimento parental.
description The article approaches the contemporary tendencies of intensification of the interactions between family and school and the wide social visibility of this phenomenon. It examines the factors that are in the origin of this movement, as it is known: the changes in the institution of family in contemporary times on one hand, and in the school system on the other hand. It also emphasizes some characteristics involved in the current family-school relationship and calls attention to the risk of taking the “partnership” idea among those two socialization instances, as unquestionable evidence. Finally, the paper argues for the need to problematize this phenomenon with sociological findings that point out the differences among families belonging to different social environments.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6850/4121
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 31 No. 2 (2006)
Educação & Realidade; v. 31 n. 2 (2006)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983619641344