Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ern, Edel
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: Aires, Joanez
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662
Resumo: Studies have demonstrated that the Brazilian history of science teaching has been underexplored in theses and dissertations. The existing ones in general use as reference studies which have become paradigmatic and have presented a hegemonic description of the pre-1950’s period. The purpose of this article is to question this description. In this research on the history of Chemistry as a school subject in a secondary school of the state of Santa Catarina, in the context of the history of school disciplines, I found out that in a few Jesuit schools in southern Brazil, the teaching of science had different characteristics than those described in most researches related to the first half of the Twentieth Century.
id UFRGS-9_4aa43eb3407424ff29a41aa6481591c0
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6662
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.Disciplinas Escolares – História. Ciências – Ensino – História. Química – Ensino Médio – Santa Catarina.Studies have demonstrated that the Brazilian history of science teaching has been underexplored in theses and dissertations. The existing ones in general use as reference studies which have become paradigmatic and have presented a hegemonic description of the pre-1950’s period. The purpose of this article is to question this description. In this research on the history of Chemistry as a school subject in a secondary school of the state of Santa Catarina, in the context of the history of school disciplines, I found out that in a few Jesuit schools in southern Brazil, the teaching of science had different characteristics than those described in most researches related to the first half of the Twentieth Century.Estudos demonstram que a história do Ensino de Ciências no Brasil tem sido pouco explorada em teses e dissertações. Os que existem, em geral utilizam como referência alguns trabalhos que se tornaram paradigmáticos e que têm uma descrição hegemônica do período anterior à década de 50, sem que sejam empreendidas novas pesquisas empíricas referentes àquele período. O objetivo deste artigo será problematizar essa descrição, pois estaremos argumentando que, a partir de uma pesquisa sobre a história da disciplina escolar química em uma instituição de Ensino Secundário de Santa Catarina, verificou-se que, em alguns colégios jesuítas do sul do Brasil, o ensino de ciências apresentava características diferentes daquelas descritas na maioria das pesquisas que se reportam à primeira metade do século XX.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662/3978Ern, EdelAires, Joanezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T13:21:14Zoai:seer.ufrgs.br:article/6662Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T13:21:14Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
title Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
spellingShingle Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
Ern, Edel
Disciplinas Escolares – História. Ciências – Ensino – História. Química – Ensino Médio – Santa Catarina.
title_short Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
title_full Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
title_fullStr Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
title_full_unstemmed Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
title_sort Contribuições da História das Disciplinas Escolares para a História do Ensino de Ciências.
author Ern, Edel
author_facet Ern, Edel
Aires, Joanez
author_role author
author2 Aires, Joanez
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ern, Edel
Aires, Joanez
dc.subject.por.fl_str_mv Disciplinas Escolares – História. Ciências – Ensino – História. Química – Ensino Médio – Santa Catarina.
topic Disciplinas Escolares – História. Ciências – Ensino – História. Química – Ensino Médio – Santa Catarina.
description Studies have demonstrated that the Brazilian history of science teaching has been underexplored in theses and dissertations. The existing ones in general use as reference studies which have become paradigmatic and have presented a hegemonic description of the pre-1950’s period. The purpose of this article is to question this description. In this research on the history of Chemistry as a school subject in a secondary school of the state of Santa Catarina, in the context of the history of school disciplines, I found out that in a few Jesuit schools in southern Brazil, the teaching of science had different characteristics than those described in most researches related to the first half of the Twentieth Century.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6662/3978
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)
Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983585038336