The Educational Limits of the Capital

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meletti, Silvia Márcia Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Cabral, Vinícius Neves de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052
Resumo: Drawing on a Materialist perspective, in this paper we aim to build a critique of what we call three basic dimensions of the educational limits engendered by the sociometabolic order of the Capital, articulating the discussion of these limits to the transformative and revolutionary potential of Education. We set out from the principle that the founding contradiction of education in capitalism is to present itself as a system of reproduction of capitalism’s framework of values and practices while it constitutes itself as a way of contesting this same ideological structure. In conclusion, we indicate that the limits of education must be conceived as part of the Capital’s complex ideological framework of reference, and not just as isolated elements.
id UFRGS-9_4c567409f0abe8775e96197220904c74
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/121052
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling The Educational Limits of the CapitalOs Limites Educacionais do CapitalEducaçãoCapitalismoMarxismo.EducationCapitalismMarxism.Drawing on a Materialist perspective, in this paper we aim to build a critique of what we call three basic dimensions of the educational limits engendered by the sociometabolic order of the Capital, articulating the discussion of these limits to the transformative and revolutionary potential of Education. We set out from the principle that the founding contradiction of education in capitalism is to present itself as a system of reproduction of capitalism’s framework of values and practices while it constitutes itself as a way of contesting this same ideological structure. In conclusion, we indicate that the limits of education must be conceived as part of the Capital’s complex ideological framework of reference, and not just as isolated elements.A partir da perspectiva do Materialismo Histórico, nosso objetivo neste artigo é construir uma crítica do que denominamos três dimensões básicas dos limites educacionais engendrados pela ordem sociometabólica do Capital, articulando a discussão desses limites ao potencial transformador e revolucionário da Educação. Partimos da concepção de que a contradição fundante da educação no Capital é apresentar-se como sistema de reprodução do quadro de valores e práticas do sistema ao mesmo tempo em que se constitui como via de contestação dessa mesma estrutura ideológica. Indicamos, em conclusão, que os limites da educação devem ser concebidos como parte do complexo quadro ideológico de referência do capital, e não apenas como elementos isolados.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052/66285https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052/66286Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMeletti, Silvia Márcia FerreiraCabral, Vinícius Neves de2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/121052Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Educational Limits of the Capital
Os Limites Educacionais do Capital
title The Educational Limits of the Capital
spellingShingle The Educational Limits of the Capital
Meletti, Silvia Márcia Ferreira
Educação
Capitalismo
Marxismo.
Education
Capitalism
Marxism.
title_short The Educational Limits of the Capital
title_full The Educational Limits of the Capital
title_fullStr The Educational Limits of the Capital
title_full_unstemmed The Educational Limits of the Capital
title_sort The Educational Limits of the Capital
author Meletti, Silvia Márcia Ferreira
author_facet Meletti, Silvia Márcia Ferreira
Cabral, Vinícius Neves de
author_role author
author2 Cabral, Vinícius Neves de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meletti, Silvia Márcia Ferreira
Cabral, Vinícius Neves de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Capitalismo
Marxismo.
Education
Capitalism
Marxism.
topic Educação
Capitalismo
Marxismo.
Education
Capitalism
Marxism.
description Drawing on a Materialist perspective, in this paper we aim to build a critique of what we call three basic dimensions of the educational limits engendered by the sociometabolic order of the Capital, articulating the discussion of these limits to the transformative and revolutionary potential of Education. We set out from the principle that the founding contradiction of education in capitalism is to present itself as a system of reproduction of capitalism’s framework of values and practices while it constitutes itself as a way of contesting this same ideological structure. In conclusion, we indicate that the limits of education must be conceived as part of the Capital’s complex ideological framework of reference, and not just as isolated elements.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052/66285
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/121052/66286
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Educação & Realidade
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)
Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989309214720