Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga Branquinho, Fátima
Data de Publicação: 2008
Outros Autores: da Silva Santos, Jacqueline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663
Resumo: The objective of this article is to present a contribution of Science Anthropology to Environmental education discussing the subject-object dichotomy in the light of the concept of symmetry between nature and culture, such as presented by Bruno Latour. The main consequence of this discussion is the possibility of establishing a dialogue between popular and scientific knowledge systems on nature and health. In the educational field this discussion translates itself in the possibility of specialists and community sharing formulation actions aiming at decreasing the variety of local socioenvironmental problems.
id UFRGS-9_6e7347324dafb03d34ee11525d671ae1
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/6663
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 LocalSimetria. Latour. Agenda 21 Local. Educação ambiental.The objective of this article is to present a contribution of Science Anthropology to Environmental education discussing the subject-object dichotomy in the light of the concept of symmetry between nature and culture, such as presented by Bruno Latour. The main consequence of this discussion is the possibility of establishing a dialogue between popular and scientific knowledge systems on nature and health. In the educational field this discussion translates itself in the possibility of specialists and community sharing formulation actions aiming at decreasing the variety of local socioenvironmental problems.O artigo tem como objetivo apresentar uma contribuição da Antropologia da Ciência à Educação Ambiental. Para tanto, discute a dicotomia objeto-sujeito à luz da noção de simetria entre natureza e cultura, tal como apresentada por Bruno Latour. A principal conseqüência desta discussão é a possibilidade de estabelecer em bases epistemológicas um diálogo entre os sistemas de conhecimento popular e científico sobre a natureza e a saúde. No campo educacional, essa discussão se traduz na possibilidade de formulação compartilhada por especialistas e comunidade de ações que visam minimizar a variedade de problemas socioambientais locais.FACED - UFRGS2008-05-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663/3979Braga Branquinho, Fátimada Silva Santos, Jacquelineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2008-11-10T13:21:31Zoai:seer.ufrgs.br:article/6663Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2008-11-10T13:21:31Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
title Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
spellingShingle Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
Braga Branquinho, Fátima
Simetria. Latour. Agenda 21 Local. Educação ambiental.
title_short Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
title_full Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
title_fullStr Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
title_full_unstemmed Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
title_sort Antropologia da Ciência, Educação Ambiental e Agenda 21 Local
author Braga Branquinho, Fátima
author_facet Braga Branquinho, Fátima
da Silva Santos, Jacqueline
author_role author
author2 da Silva Santos, Jacqueline
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga Branquinho, Fátima
da Silva Santos, Jacqueline
dc.subject.por.fl_str_mv Simetria. Latour. Agenda 21 Local. Educação ambiental.
topic Simetria. Latour. Agenda 21 Local. Educação ambiental.
description The objective of this article is to present a contribution of Science Anthropology to Environmental education discussing the subject-object dichotomy in the light of the concept of symmetry between nature and culture, such as presented by Bruno Latour. The main consequence of this discussion is the possibility of establishing a dialogue between popular and scientific knowledge systems on nature and health. In the educational field this discussion translates itself in the possibility of specialists and community sharing formulation actions aiming at decreasing the variety of local socioenvironmental problems.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-05-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/6663/3979
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 32 No. 1 (2007)
Educação & Realidade; v. 32 n. 1 (2007)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766983587135488