Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martini, Rosa Maria F
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608
Resumo: This study questions teacher education in postmodern times, articulating the history of Brazilian education with the history of philosophical ideas. This paper is based on my doctoral dissertation, Communicative Action and Educational Action: recovering pedagogical eras and ethos. This work points out methodological discussions regarding dialetics and henneneutics. It analyses the dangers of ideological influences upon the constitution ofpedagogical knowledge from the perspective ofmodern reason. This work postulates the possibility of reconstruction of educational wisdom, based on Habennas' conception of post-modern rationality.
id UFRGS-9_8d2554a44b1a636211871d8404b4aa5a
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/71608
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern timesHabermas e a crítica do conhecimento pedagógico na pós-modernidadecommunicative actioneducational actionpedagogical "eros" and "ethos "ação comunicativaação educativa"eras" e "ethos" pedagógicoThis study questions teacher education in postmodern times, articulating the history of Brazilian education with the history of philosophical ideas. This paper is based on my doctoral dissertation, Communicative Action and Educational Action: recovering pedagogical eras and ethos. This work points out methodological discussions regarding dialetics and henneneutics. It analyses the dangers of ideological influences upon the constitution ofpedagogical knowledge from the perspective ofmodern reason. This work postulates the possibility of reconstruction of educational wisdom, based on Habennas' conception of post-modern rationality.Este estudo questiona a fonnação do professor articulando a história da educação brasileira com a história das idéias filosóficas. Baseado em minha tese de doutorado, Ação Comunicativa e Ação Educativa: recuperando o 'eros' e o 'ethos' pedagógico, e nas discussões metodológicas sobre dialética e hennenêutica, analisa os perigos da influência de ideologias na constituição do conhecimento pedagógico, sob a égide da razão moderna. Postula a possibilidade de reconstrução de um saber da educação, a partir da proposta habennasiana de racionalidade pós-moderna.FACED - UFRGS2017-03-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608/40617Copyright (c) 2017 Rosa Maria F Martiniinfo:eu-repo/semantics/openAccessMartini, Rosa Maria F2017-03-03T18:49:07Zoai:seer.ufrgs.br:article/71608Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-03-03T18:49:07Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
Habermas e a crítica do conhecimento pedagógico na pós-modernidade
title Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
spellingShingle Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
Martini, Rosa Maria F
communicative action
educational action
pedagogical "eros" and "ethos "
ação comunicativa
ação educativa
"eras" e "ethos" pedagógico
title_short Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
title_full Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
title_fullStr Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
title_full_unstemmed Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
title_sort Habermas and the critique ofpedagogical knowledge in postmodern times
author Martini, Rosa Maria F
author_facet Martini, Rosa Maria F
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martini, Rosa Maria F
dc.subject.por.fl_str_mv communicative action
educational action
pedagogical "eros" and "ethos "
ação comunicativa
ação educativa
"eras" e "ethos" pedagógico
topic communicative action
educational action
pedagogical "eros" and "ethos "
ação comunicativa
ação educativa
"eras" e "ethos" pedagógico
description This study questions teacher education in postmodern times, articulating the history of Brazilian education with the history of philosophical ideas. This paper is based on my doctoral dissertation, Communicative Action and Educational Action: recovering pedagogical eras and ethos. This work points out methodological discussions regarding dialetics and henneneutics. It analyses the dangers of ideological influences upon the constitution ofpedagogical knowledge from the perspective ofmodern reason. This work postulates the possibility of reconstruction of educational wisdom, based on Habennas' conception of post-modern rationality.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-03-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71608/40617
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Rosa Maria F Martini
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Rosa Maria F Martini
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 21 No. 2 (1996)
Educação & Realidade; v. 21 n. 2 (1996)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987234082816