Reflections on Language Education Policies in a Multilingual Context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fritzen, Maristela Pereira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Ewald, Luana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/52092
Resumo: The aim, in this article, is to discuss partial data from a qualitative interpretive study in order to address the language and identity conflicts generated by language education policies adopted during the second teaching nationalization campaign in the Médio Vale do Itajaí region, Santa Catarina state. The research was conducted using narrative interviews with German-Brazilian individuals over 78 years old. The analyses, based on Education and Applied Linguistics studies, in dialogue with Cultural Studies, point to resistance movements of the German-Brazilian group facing the imposition of a single language and culture.
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spelling Reflections on Language Education Policies in a Multilingual ContextReflexões sobre Políticas de Educação Linguística em Contexto PlurilíngueIdentity. German Language. Second Campaign. Teaching Nationalization.Identidade. Língua Alemã. Segunda Campanha. Nacionalização do Ensino.The aim, in this article, is to discuss partial data from a qualitative interpretive study in order to address the language and identity conflicts generated by language education policies adopted during the second teaching nationalization campaign in the Médio Vale do Itajaí region, Santa Catarina state. The research was conducted using narrative interviews with German-Brazilian individuals over 78 years old. The analyses, based on Education and Applied Linguistics studies, in dialogue with Cultural Studies, point to resistance movements of the German-Brazilian group facing the imposition of a single language and culture.Pretende-se neste artigo discutir dados parciais de uma pesquisa de viés qualitativo-interpretativista a fim de abordar os conflitos linguísticos e identitários gerados por políticas de educação linguística adotadas durante a segunda campanha de nacionalização do ensino no Médio Vale do Itajaí, SC. Como instrumento de investigação, utilizou-se a entrevista narrativa com indivíduos teuto-brasileiros acima de 78 anos. As análises, apoiadas na Educação e na Linguística Aplicada, em diálogo com os Estudos Culturais, apontam para os movimentos de resistência do grupo teuto-brasileiro quanto à imposição de uma única língua e uma única cultura.FACED - UFRGS2016-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/52092Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/52092/48036Fritzen, Maristela PereiraEwald, Luanainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-30T18:02:19Zoai:seer.ufrgs.br:article/52092Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-04-30T18:02:19Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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