Carneiro Leão and the Reform of Foreign Languages in Brazil (1930-1934)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaguri, Jonathas de Paula
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Machado, Maria Cristina Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87897
Resumo: Carneiro Leão’s proposal for a reform in the teaching of foreign languagesat secondary school level, at the Colégio D. Pedro II, between 1930 and 1934, is analyzed. Results show that Carneiro Leão was in favor of a foreign language reform featuring an active and dynamic learning process within the context of engagement in the ideals of an active school. In fact, Carneiro Leão gave a new identity to the study of languages, ensuring a convincingly practical and useful teaching, without the disassociation of the characteristics of the Humanities for people who needed training for production means in the country’s commerce and industry. 
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spelling Carneiro Leão and the Reform of Foreign Languages in Brazil (1930-1934)Carneiro Leão e a Reforma das Línguas Estrangeiras no Brasil (1930-1934)Antônio Carneiro LeãoForeign Languages ReformBrazilian Secondary EducationAntônio Carneiro LeãoReforma das Línguas EstrangeirasEnsino Secundário BrasileiroCarneiro Leão’s proposal for a reform in the teaching of foreign languagesat secondary school level, at the Colégio D. Pedro II, between 1930 and 1934, is analyzed. Results show that Carneiro Leão was in favor of a foreign language reform featuring an active and dynamic learning process within the context of engagement in the ideals of an active school. In fact, Carneiro Leão gave a new identity to the study of languages, ensuring a convincingly practical and useful teaching, without the disassociation of the characteristics of the Humanities for people who needed training for production means in the country’s commerce and industry. Objetivamos analisar a proposta de Carneiro Leão para a reforma do ensino de línguas estrangeiras, no ensino secundário no Colégio D. Pedro II, entre 1930 e 1934. Os resultados mostram que Carneiro Leão foi favorável a uma reforma que contemplasse um estudo de forma ativa e dinâmica, possibilitando o engajamento no ideário de uma escola ativa. Com isso, Carneiro Leão inaugurou uma nova identidade ao estudo das línguas, garantindo um ensino contundentemente útil e prático, sem desvincular o caráter de promotor das humanidades aos homens que necessitavam de uma formação para os meios de produção do comércio e da indústria no país. FACED - UFRGS2019-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87897Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 44 No. 4 (2019)Educação & Realidade; v. 44 n. 4 (2019)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87897/55230https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/87897/55231Copyright (c) 2019 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChaguri, Jonathas de PaulaMachado, Maria Cristina Gomes2022-10-13T13:56:29Zoai:seer.ufrgs.br:article/87897Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-10-13T13:56:29Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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