Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sass, Odair
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Minhoto, Maria Angélica Pedra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780
Resumo: The paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism).
id RBHE-1_da79d5bfd02cf734a7d754c6a6ab2c34
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38780
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspectiveEnsino secundário e psicologia na década de 1930: a perspectiva de Antônio Carneiro Leãosecondary educationCarneiro Leãopsychologyinstrumental reasonideologyEnsino SecundárioCarneiro LeãoPsicologiaRazão InstrumentalIdeologiaThe paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism). Analisa-se a organização do ensino secundário em duas obras de Antônio Carneiro Leão (1887-1966), intituladas Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) e Introdução à administração escolar (1939). Explora-se a hipótese de que a recorrência à psicologia associa-se às exigências da industrialização: a crítica da educação fundamentada nas ciências e a difusão, no campo educacional, da razão instrumental, ideologia imanente à sociedade industrial. As proposições do educador vinculam-se àquelas que propugnaram a modernização do país, mediante a ciência e a educação, o ensino profissional baseado no trabalho, os princípios da Escola Nova, da psicologia experimental e dos métodos ativos, o nacionalismo e um desenvolvimento social e econômico dentro da ordem (positivismo e evolucionismo).  RBHE2012-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-2202238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780/20310Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSass, OdairMinhoto, Maria Angélica Pedra2022-02-22T22:18:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38780Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
Ensino secundário e psicologia na década de 1930: a perspectiva de Antônio Carneiro Leão
title Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
spellingShingle Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
Sass, Odair
secondary education
Carneiro Leão
psychology
instrumental reason
ideology
Ensino Secundário
Carneiro Leão
Psicologia
Razão Instrumental
Ideologia
title_short Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
title_full Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
title_fullStr Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
title_full_unstemmed Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
title_sort Secondary education and psychology in the decade of 1930: the Antônio Carneiro Leão perspective
author Sass, Odair
author_facet Sass, Odair
Minhoto, Maria Angélica Pedra
author_role author
author2 Minhoto, Maria Angélica Pedra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sass, Odair
Minhoto, Maria Angélica Pedra
dc.subject.por.fl_str_mv secondary education
Carneiro Leão
psychology
instrumental reason
ideology
Ensino Secundário
Carneiro Leão
Psicologia
Razão Instrumental
Ideologia
topic secondary education
Carneiro Leão
psychology
instrumental reason
ideology
Ensino Secundário
Carneiro Leão
Psicologia
Razão Instrumental
Ideologia
description The paper analyzes the organization of secondary education based on two works by Antônio Carneiro Leão (1887-1966): Tendências e diretrizes da escola secundária (1936) and Introdução à Administração Escolar (1939). It explores the hypothesis that the recurrence of psychology joins the demands of industrialization, as in his works Carneiro Leão criticizes education based on science knowledge, which leads to the spread of instrumental reason and the strengthening of industrial society ideology. Carneiro Leão’s propositions are linked to those that endorse the country modernization through science and education; vocational education based on work; new school principles; experimental psychology and active methods; nationalism and social and economic development within order (positivism and evolutionism).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38780/20310
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 1 [28] (2012): Janeiro/Abril; 193-220
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530423619584