Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Peroni, Vera Maria Vidal
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Caetano, Maria Raquel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910
Resumo: This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles.
id UFRGS-9_a5db34246441e0eb437305ff83360243
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/53910
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scopeAtuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do públicoPublic-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School.Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio.This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles.Este artigo enfoca as relações entre o público e o privado na Educação através da análise do Projeto Jovem de Futuro do Instituto Unibanco e como se dá a influência dos sujeitos que participam do conselho de governança do Instituto e suas redes de relações. O foco da análise é a privatização do público, na lógica mercantil, com implicações para a democratização da educação. Analisamos como o privado interfere no público através da parceria entre o Instituto Unibanco e escolas de Ensino Médio, em que a propriedade permanece pública, mas a instituição privada interfere no conteúdo da educação através da gestão por resultados, trazendo uma lógica individualista e competitiva empresarial, em detrimento de princípios democráticos.FACED - UFRGS2016-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48030https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48031Peroni, Vera Maria VidalCaetano, Maria Raquelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-30T17:51:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/53910Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-04-30T17:51:56Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
Atuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do público
title Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
spellingShingle Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
Peroni, Vera Maria Vidal
Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School.
Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio.
title_short Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
title_full Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
title_fullStr Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
title_full_unstemmed Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
title_sort Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
author Peroni, Vera Maria Vidal
author_facet Peroni, Vera Maria Vidal
Caetano, Maria Raquel
author_role author
author2 Caetano, Maria Raquel
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Peroni, Vera Maria Vidal
Caetano, Maria Raquel
dc.subject.por.fl_str_mv Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School.
Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio.
topic Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School.
Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio.
description This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-04-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48030
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48031
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)
Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986275684352