Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910 |
Resumo: | This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles. |
id |
UFRGS-9_a5db34246441e0eb437305ff83360243 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/53910 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scopeAtuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do públicoPublic-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School.Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio.This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles.Este artigo enfoca as relações entre o público e o privado na Educação através da análise do Projeto Jovem de Futuro do Instituto Unibanco e como se dá a influência dos sujeitos que participam do conselho de governança do Instituto e suas redes de relações. O foco da análise é a privatização do público, na lógica mercantil, com implicações para a democratização da educação. Analisamos como o privado interfere no público através da parceria entre o Instituto Unibanco e escolas de Ensino Médio, em que a propriedade permanece pública, mas a instituição privada interfere no conteúdo da educação através da gestão por resultados, trazendo uma lógica individualista e competitiva empresarial, em detrimento de princípios democráticos.FACED - UFRGS2016-04-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016)Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48030https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48031Peroni, Vera Maria VidalCaetano, Maria Raquelinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-04-30T17:51:56Zoai:seer.ufrgs.br:article/53910Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-04-30T17:51:56Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope Atuação em Rede e o Projeto Jovem de Futuro: a privatização do público |
title |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
spellingShingle |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope Peroni, Vera Maria Vidal Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School. Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio. |
title_short |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
title_full |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
title_fullStr |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
title_full_unstemmed |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
title_sort |
Network Action and the Jovem de Futuro Project: privatization of the public scope |
author |
Peroni, Vera Maria Vidal |
author_facet |
Peroni, Vera Maria Vidal Caetano, Maria Raquel |
author_role |
author |
author2 |
Caetano, Maria Raquel |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Peroni, Vera Maria Vidal Caetano, Maria Raquel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School. Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio. |
topic |
Public-Private. Partnerships. Democratization of Education. High School. Público-Privado. Parcerias. Democratização da Educação. Ensino Médio. |
description |
This article focuses on the relations between the public and the private scope in education by examining Instituto Unibanco’s Project named Jovem de Futuro [Promising Youth], as well as on analyzing the influence from entities participating in the governance board of the Institute and its relation networks. The main subject is the privatization of the public scope, the market logic, with implications for the democratization of education. We sought to analyze how the private interferes with the public scope through the partnership between Instituto Unibanco and high schools, in which the property remains public but the private institution interferes with the content of education by means of results-based management, bringing an individualistic and competitive market logic, rather than democratic principles. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-04-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48030 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/53910/48031 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 41 No. 2 (2016) Educação & Realidade; v. 41 n. 2 (2016) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986275684352 |