Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matheus, Danielle dos Santos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Lopes, Alice Casimiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018
Resumo: This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed.
id UFRGS-9_b5b0c2148ad48ac1af1cbb95a6781baa
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/41018
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)Sentidos de Qualidade na Política de Currículo (2003-2012)Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica.Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education.This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed.Este artigo apresenta os resultados de uma investigação sobre os sentidos de qualidade da educação vinculados ao currículo na política educacional no período entre 2003 e 2012. Operando com a teoria do discurso, defendemos que a articulação entre o discurso de qualidade que se pretende total e o discurso de qualidade social é favorecida pela equivalência estabelecida entre as demandas relativas ao conhecimento. Como superfícies de inscrição de sentidos da política, são analisados 57 documentos produzidos no âmbito do Ministério da Educação no referido período e textos de programa de governo divulgados pelo Partido dos Trabalhadores na ocasião das campanhaseleitorais de 2002, 2006 e 2010.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46055https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46059Matheus, Danielle dos SantosLopes, Alice Casimiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:29:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/41018Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:29:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
Sentidos de Qualidade na Política de Currículo (2003-2012)
title Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
spellingShingle Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
Matheus, Danielle dos Santos
Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica.
Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education.
title_short Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
title_full Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
title_fullStr Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
title_full_unstemmed Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
title_sort Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
author Matheus, Danielle dos Santos
author_facet Matheus, Danielle dos Santos
Lopes, Alice Casimiro
author_role author
author2 Lopes, Alice Casimiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matheus, Danielle dos Santos
Lopes, Alice Casimiro
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica.
Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education.
topic Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica.
Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education.
description This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46055
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46059
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985593061376