Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018 |
Resumo: | This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed. |
id |
UFRGS-9_b5b0c2148ad48ac1af1cbb95a6781baa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/41018 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012)Sentidos de Qualidade na Política de Currículo (2003-2012)Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica.Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education.This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed.Este artigo apresenta os resultados de uma investigação sobre os sentidos de qualidade da educação vinculados ao currículo na política educacional no período entre 2003 e 2012. Operando com a teoria do discurso, defendemos que a articulação entre o discurso de qualidade que se pretende total e o discurso de qualidade social é favorecida pela equivalência estabelecida entre as demandas relativas ao conhecimento. Como superfícies de inscrição de sentidos da política, são analisados 57 documentos produzidos no âmbito do Ministério da Educação no referido período e textos de programa de governo divulgados pelo Partido dos Trabalhadores na ocasião das campanhaseleitorais de 2002, 2006 e 2010.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46055https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46059Matheus, Danielle dos SantosLopes, Alice Casimiroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:29:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/41018Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:29:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) Sentidos de Qualidade na Política de Currículo (2003-2012) |
title |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
spellingShingle |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) Matheus, Danielle dos Santos Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica. Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education. |
title_short |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
title_full |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
title_fullStr |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
title_full_unstemmed |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
title_sort |
Meanings of Quality in the Curriculum Policy (2003-2012) |
author |
Matheus, Danielle dos Santos |
author_facet |
Matheus, Danielle dos Santos Lopes, Alice Casimiro |
author_role |
author |
author2 |
Lopes, Alice Casimiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Matheus, Danielle dos Santos Lopes, Alice Casimiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica. Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education. |
topic |
Conhecimento. Política de Currículo. Qualidade da Educação. Discurso. Educação Básica. Curriculum Policy. Knowledge. Quality of Education. Discourse. K-12 Education. |
description |
This paper presents the results of a research into the meanings of quality of education associated with curriculum in the period 2003-2012. Dealingwith theory of discourse, it is argued that the articulation between the discourse of quality that intends to be total and the discourse of social quality is favored by the equivalence between demands of knowledge. Like surfaces of inscription of political meanings, 57 documents from Ministry of Education of this period are analyzed. The Work Party political platforms of electoral campaign in 2002, 2006 and 2010 are also analyzed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-11 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46055 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41018/46059 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014) Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766985593061376 |