Quality in Basic Education: motivating actions and strategies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nardi, Elton Luiz
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Schneider, Marilda Pasqual, Rios, Mônica Piccione Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062
Resumo: The article aims to analyze recurrent actions and strategies, appliedby public elementary schools with the stated purpose of improving thequality of basic education. Based on the results recorded by these schoolsin quality official translators, it highlights common traits between initiativesoperated since the publication of the 2009 Ideb, results achieved andvariations in official indexes and indicators of the period, signaling issuesfrom the trends identified. It concludes showing no uniform correspondencebetween the actions taken and the achieving of better official rates,which confirms the need to look carefully at what the schools are electingas actions to drive quality.
id UFRGS-9_b7f5a1d57a5a70318184de31e76f0c6e
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/41062
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Quality in Basic Education: motivating actions and strategiesQualidade na Educação Básica: ações e estratégias dinamizadorasQuality of Basic Education. Actions and Strategies. Officials Indexes and Indicators.Qualidade da Educação Básica. Ações e Estratégias. Índices e Indicadores Oficiais.The article aims to analyze recurrent actions and strategies, appliedby public elementary schools with the stated purpose of improving thequality of basic education. Based on the results recorded by these schoolsin quality official translators, it highlights common traits between initiativesoperated since the publication of the 2009 Ideb, results achieved andvariations in official indexes and indicators of the period, signaling issuesfrom the trends identified. It concludes showing no uniform correspondencebetween the actions taken and the achieving of better official rates,which confirms the need to look carefully at what the schools are electingas actions to drive quality.O artigo tem por objetivo analisar ações e estratégias recorrentes,dinamizadas por escolas públicas de ensino fundamental com o propósitodeclarado de melhorar a qualidade da educação básica. Partindo dos resultadosregistrados por essas escolas em tradutores oficiais de qualidade,realça traços comuns entre medidas operadas a partir da publicaçãodo Ideb de 2009, resultados escolares alcançados e variações nos índicese indicadores oficiais do período, sinalizando questões derivadas das tendênciasidentificadas. Conclui demonstrando não haver correspondênciauniforme entre ações dinamizadas e alcance de melhores índices oficiais,o que confirma a necessidade de um olhar atento ao que as escolas elegemcomo ações propulsoras de qualidade.FACED - UFRGS2014-04-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062/46060Nardi, Elton LuizSchneider, Marilda PasqualRios, Mônica Piccione Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-12-27T19:29:03Zoai:seer.ufrgs.br:article/41062Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-12-27T19:29:03Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
Qualidade na Educação Básica: ações e estratégias dinamizadoras
title Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
spellingShingle Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
Nardi, Elton Luiz
Quality of Basic Education. Actions and Strategies. Officials Indexes and Indicators.
Qualidade da Educação Básica. Ações e Estratégias. Índices e Indicadores Oficiais.
title_short Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
title_full Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
title_fullStr Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
title_full_unstemmed Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
title_sort Quality in Basic Education: motivating actions and strategies
author Nardi, Elton Luiz
author_facet Nardi, Elton Luiz
Schneider, Marilda Pasqual
Rios, Mônica Piccione Gomes
author_role author
author2 Schneider, Marilda Pasqual
Rios, Mônica Piccione Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nardi, Elton Luiz
Schneider, Marilda Pasqual
Rios, Mônica Piccione Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Quality of Basic Education. Actions and Strategies. Officials Indexes and Indicators.
Qualidade da Educação Básica. Ações e Estratégias. Índices e Indicadores Oficiais.
topic Quality of Basic Education. Actions and Strategies. Officials Indexes and Indicators.
Qualidade da Educação Básica. Ações e Estratégias. Índices e Indicadores Oficiais.
description The article aims to analyze recurrent actions and strategies, appliedby public elementary schools with the stated purpose of improving thequality of basic education. Based on the results recorded by these schoolsin quality official translators, it highlights common traits between initiativesoperated since the publication of the 2009 Ideb, results achieved andvariations in official indexes and indicators of the period, signaling issuesfrom the trends identified. It concludes showing no uniform correspondencebetween the actions taken and the achieving of better official rates,which confirms the need to look carefully at what the schools are electingas actions to drive quality.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-04-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/41062/46060
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 39 No. 2 (2014)
Educação & Realidade; v. 39 n. 2 (2014)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766985595158528