Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moschen Nascente, Renata Maria
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dias da Silva, Vagnum
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702
Resumo: The objective of the article is to analyze the democratization of basic education in the city of São Paulo from 2013 to 2016, in the Workers' Party administration. The methodological approach was qualitative and documental. The problem refers to the question: what are some of the progress indicators of in the democratization of basic education? Some of them were raised: valuing professionals; raising social quality through universal access and systematic work to guarantee permanence and the most diverse learning; encouraging participation and autonomy in and from schools; and effort in the formulation, approval and implementation of democratizing policies.  
id UNB-32_6d203d9a37064244236d35180645e1c8
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24702
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)Democratización de la educación básica en el municipio de São Paulo (2013-2016)Democratisation de l'enseignement de base dans la municipalite de São Paulo (2013-2016)Democratização da educação básica no município de São Paulo (2013-2016)DemocratizaçãoEducação básicaIndicadoresDemocratizaciónEducación básicaIndicadoresDemocratizationBasic educationIndicatorsThe objective of the article is to analyze the democratization of basic education in the city of São Paulo from 2013 to 2016, in the Workers' Party administration. The methodological approach was qualitative and documental. The problem refers to the question: what are some of the progress indicators of in the democratization of basic education? Some of them were raised: valuing professionals; raising social quality through universal access and systematic work to guarantee permanence and the most diverse learning; encouraging participation and autonomy in and from schools; and effort in the formulation, approval and implementation of democratizing policies.  El objetivo del artículo es analizar la democratización de la educación básica en la ciudad de São Paulo de 2013 a 2016, en la administración del Partido de los Trabajadores (PT). El enfoque metodológico fue cualitativo y documental. El problema era la pregunta: ¿cuáles son algunos de los indicadores de progreso en la democratización de la educación básica? Algunos de ellos fueron criados: valorando profesionales; elevar la calidad social a través del acceso universal y el trabajo sistemático para garantizar la permanencia y las experiencias de aprendizaje más diversas; alentando la participación y la autonomía en y desde las escuelas; y esfuerzo en la formulación, aprobación e implementación de políticas democratizadoras.En cette période de questionnement systématique sur les avancées et les reculs de la démocratie, tant dans le monde académique que dans la société, le but de l'article est d'analyser le processus de démocratisation de l'éducation de base dans la municipalité de São Paulo entre 2013 et 2016, sous l'administration du Parti des Travailleurs (PT). La méthodologie fut qualitative et exploratoire, basée sur des sources documentaires. La thèse défendue est que dans cette administration, le processus de démocratisation de l'éducation de base fut renforcé, les pouvoirs exécutif et législatif étant chargés de déclencher ce processus dans ce contexte.O objetivo do artigo é analisar a democratização da educação básica no município de São Paulo de 2013 a 2016, na administração do Partido dos Trabalhadores (PT). A abordagem metodológica foi qualitativa e documental. O problema se constituiu na questão: quais seriam alguns dos indicadores de avanços na democratização da educação básica? Foram levantados alguns deles: valorização dos(as) profissionais; elevação da qualidade social pela universalização do acesso e trabalho sistemático para garantia de permanência das mais diversas aprendizagens; incentivo à participação e à autonomia nas e das escolas e esforço na formulação, aprovação e implantação de políticas democratizantes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2470210.26512/lc.v26.2020.24702Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e24702Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e24702Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e247021981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702/26662https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702/31881Copyright (c) 2020 Renata Maria Moschen Nascente, Vagnum Dias da Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoschen Nascente, Renata MariaDias da Silva, Vagnum2022-02-09T11:39:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24702Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:39:08Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
Democratización de la educación básica en el municipio de São Paulo (2013-2016)
Democratisation de l'enseignement de base dans la municipalite de São Paulo (2013-2016)
Democratização da educação básica no município de São Paulo (2013-2016)
title Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
spellingShingle Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
Moschen Nascente, Renata Maria
Democratização
Educação básica
Indicadores
Democratización
Educación básica
Indicadores
Democratization
Basic education
Indicators
title_short Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
title_full Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
title_fullStr Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
title_full_unstemmed Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
title_sort Democratization of the basic education in the municipality of Sao Paulo (2013-2016)
author Moschen Nascente, Renata Maria
author_facet Moschen Nascente, Renata Maria
Dias da Silva, Vagnum
author_role author
author2 Dias da Silva, Vagnum
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moschen Nascente, Renata Maria
Dias da Silva, Vagnum
dc.subject.por.fl_str_mv Democratização
Educação básica
Indicadores
Democratización
Educación básica
Indicadores
Democratization
Basic education
Indicators
topic Democratização
Educação básica
Indicadores
Democratización
Educación básica
Indicadores
Democratization
Basic education
Indicators
description The objective of the article is to analyze the democratization of basic education in the city of São Paulo from 2013 to 2016, in the Workers' Party administration. The methodological approach was qualitative and documental. The problem refers to the question: what are some of the progress indicators of in the democratization of basic education? Some of them were raised: valuing professionals; raising social quality through universal access and systematic work to guarantee permanence and the most diverse learning; encouraging participation and autonomy in and from schools; and effort in the formulation, approval and implementation of democratizing policies.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702
10.26512/lc.v26.2020.24702
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.24702
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702/26662
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24702/31881
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Renata Maria Moschen Nascente, Vagnum Dias da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Renata Maria Moschen Nascente, Vagnum Dias da Silva
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e24702
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e24702
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e24702
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287443988480