Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Jackeline Caixeta
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396
Resumo: The reality that Brazilian educational inequality accompanies the social markers of difference is a fact that resonates in the most varied researches. Although the Federal Constitution advocates the right to education as fundamental, it is known that a large part of Brazilian society does not access this right satisfactorily. For this reason, the objective of this work is to discuss the impact of Law n. 12.711/12 after ten years of its validity, understanding social policy as an instrument to mitigate this scenario and to outline decolonial citizenships. From the methodological point of view, it is a qualitative study, carried out through a bibliographic and documental survey guided by decolonial studies.
id UFRGS-9_c770257f771a7ad87e362c273c9beb77
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/122396
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial CitizenshipsLei de Cotas, Políticas da (In)Visibilidade e Cidadanias DecoloniaisAções afirmativasColonialidadeDesigualdade educacionalPolíticas públicasRelações Étnico-raciais.Affirmative ActionsColonialityEducational InequalityPublic PolicyEthnic-Racial RelationsThe reality that Brazilian educational inequality accompanies the social markers of difference is a fact that resonates in the most varied researches. Although the Federal Constitution advocates the right to education as fundamental, it is known that a large part of Brazilian society does not access this right satisfactorily. For this reason, the objective of this work is to discuss the impact of Law n. 12.711/12 after ten years of its validity, understanding social policy as an instrument to mitigate this scenario and to outline decolonial citizenships. From the methodological point of view, it is a qualitative study, carried out through a bibliographic and documental survey guided by decolonial studies.A realidade de que a desigualdade educacional brasileira acompanha os marcadores sociais da diferença é um dado que ressoa nas mais variadas pesquisas. Embora a Constituição Federal preconize o direito à educação como fundamental, sabe-se que grande parcela da sociedade brasileira não acessa esse direito de maneira satisfatória. Por essa razão, objetiva-se, neste trabalho, discutir o impacto da Lei n. 12.711/12 após dez anos de sua vigência, entendendo a política social como um instrumento de mitigação desse cenário e de esboço de cidadanias decoloniais. Do ponto de vista metodológico, trata-se de um estudo qualitativo, realizado via levantamento bibliográfico e documental orientado pela abordagem epistemológica decolonial.FACED - UFRGS2023-04-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/12239610.1590/2175-6236122396vs01Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)Educação & Realidade; v. 48 (2023)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396/88363https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396/88364Copyright (c) 2023 Educação & Realidadehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Jackeline Caixeta2023-11-06T22:28:59Zoai:seer.ufrgs.br:article/122396Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2023-11-06T22:28:59Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
Lei de Cotas, Políticas da (In)Visibilidade e Cidadanias Decoloniais
title Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
spellingShingle Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
Santana, Jackeline Caixeta
Ações afirmativas
Colonialidade
Desigualdade educacional
Políticas públicas
Relações Étnico-raciais.
Affirmative Actions
Coloniality
Educational Inequality
Public Policy
Ethnic-Racial Relations
title_short Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
title_full Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
title_fullStr Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
title_full_unstemmed Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
title_sort Quota Law, Policies of (In)Visibility and Decolonial Citizenships
author Santana, Jackeline Caixeta
author_facet Santana, Jackeline Caixeta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Jackeline Caixeta
dc.subject.por.fl_str_mv Ações afirmativas
Colonialidade
Desigualdade educacional
Políticas públicas
Relações Étnico-raciais.
Affirmative Actions
Coloniality
Educational Inequality
Public Policy
Ethnic-Racial Relations
topic Ações afirmativas
Colonialidade
Desigualdade educacional
Políticas públicas
Relações Étnico-raciais.
Affirmative Actions
Coloniality
Educational Inequality
Public Policy
Ethnic-Racial Relations
description The reality that Brazilian educational inequality accompanies the social markers of difference is a fact that resonates in the most varied researches. Although the Federal Constitution advocates the right to education as fundamental, it is known that a large part of Brazilian society does not access this right satisfactorily. For this reason, the objective of this work is to discuss the impact of Law n. 12.711/12 after ten years of its validity, understanding social policy as an instrument to mitigate this scenario and to outline decolonial citizenships. From the methodological point of view, it is a qualitative study, carried out through a bibliographic and documental survey guided by decolonial studies.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396
10.1590/2175-6236122396vs01
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396
identifier_str_mv 10.1590/2175-6236122396vs01
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396/88363
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/122396/88364
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Educação & Realidade
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 48 (2023)
Educação & Realidade; v. 48 (2023)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766989328089088