Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975 |
Resumo: | The aim of this article is to analyze the relationship between intellectual disability and class, race and gender. For this purpose, we used data from the Brazilian demographic census (IBGE, 2010), organized into three categories: a) people without disabilities; b) people with other disabilities; and c) people with intellectual disabilities. The most expressive result pointed out that there is a close relationship between income levels and the proximity the curves of the three categories showed. The higher the income level, the closer the curves are, demonstrating how decisive the impact of race and gender is on the living conditions of people with intellectual disability. |
id |
UFRGS-9_de0c6fe97ae25415f7d83091ad32e617 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/116975 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual DisabilityAs Relações de Classe, Raça e Gênero na Constituição da Deficiência IntelectualIntellectual DisabilitySocial ClassRaceGenderSocial Indicators.Deficiência IntelectualClasse SocialRaçaGêneroIndicadores Sociais.The aim of this article is to analyze the relationship between intellectual disability and class, race and gender. For this purpose, we used data from the Brazilian demographic census (IBGE, 2010), organized into three categories: a) people without disabilities; b) people with other disabilities; and c) people with intellectual disabilities. The most expressive result pointed out that there is a close relationship between income levels and the proximity the curves of the three categories showed. The higher the income level, the closer the curves are, demonstrating how decisive the impact of race and gender is on the living conditions of people with intellectual disability.O objetivo deste artigo é analisar a relação entre deficiência intelectual e classe, raça e gênero. Para tanto, utilizamos dados do censo demográfico brasileiro (IBGE, 2010), organizados em três categorias: a) pessoas sem deficiência; b) pessoas com outras deficiências; e c) pessoas com deficiência intelectual. O resultado mais expressivo apontou que existe uma estreita relação entre os níveis de renda e a proximidade que as curvas das três categorias apresentam. Quanto maior o nível de renda, mais próximas são as curvas, demonstrando o quão decisivo é o impacto da raça e do gênero nas condições de vida das pessoas com deficiência intelectual.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66281https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66282Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, José Geraldo SilveiraSantos, Natália Gomes dos2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/116975Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability As Relações de Classe, Raça e Gênero na Constituição da Deficiência Intelectual |
title |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
spellingShingle |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability Bueno, José Geraldo Silveira Intellectual Disability Social Class Race Gender Social Indicators. Deficiência Intelectual Classe Social Raça Gênero Indicadores Sociais. |
title_short |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
title_full |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
title_fullStr |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
title_full_unstemmed |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
title_sort |
Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability |
author |
Bueno, José Geraldo Silveira |
author_facet |
Bueno, José Geraldo Silveira Santos, Natália Gomes dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Natália Gomes dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bueno, José Geraldo Silveira Santos, Natália Gomes dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intellectual Disability Social Class Race Gender Social Indicators. Deficiência Intelectual Classe Social Raça Gênero Indicadores Sociais. |
topic |
Intellectual Disability Social Class Race Gender Social Indicators. Deficiência Intelectual Classe Social Raça Gênero Indicadores Sociais. |
description |
The aim of this article is to analyze the relationship between intellectual disability and class, race and gender. For this purpose, we used data from the Brazilian demographic census (IBGE, 2010), organized into three categories: a) people without disabilities; b) people with other disabilities; and c) people with intellectual disabilities. The most expressive result pointed out that there is a close relationship between income levels and the proximity the curves of the three categories showed. The higher the income level, the closer the curves are, demonstrating how decisive the impact of race and gender is on the living conditions of people with intellectual disability. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66281 https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66282 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Educação & Realidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021) Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766989226377216 |