Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual Disability

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, José Geraldo Silveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Natália Gomes dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975
Resumo: The aim of this article is to analyze the relationship between intellectual disability and class, race and gender. For this purpose, we used data from the Brazilian demographic census (IBGE, 2010), organized into three categories: a) people without disabilities; b) people with other disabilities; and c) people with intellectual disabilities. The most expressive result pointed out that there is a close relationship between income levels and the proximity the curves of the three categories showed. The higher the income level, the closer the curves are, demonstrating how decisive the impact of race and gender is on the living conditions of people with intellectual disability.
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spelling Class, Race and Gender Relations in the Constitution of Intellectual DisabilityAs Relações de Classe, Raça e Gênero na Constituição da Deficiência IntelectualIntellectual DisabilitySocial ClassRaceGenderSocial Indicators.Deficiência IntelectualClasse SocialRaçaGêneroIndicadores Sociais.The aim of this article is to analyze the relationship between intellectual disability and class, race and gender. For this purpose, we used data from the Brazilian demographic census (IBGE, 2010), organized into three categories: a) people without disabilities; b) people with other disabilities; and c) people with intellectual disabilities. The most expressive result pointed out that there is a close relationship between income levels and the proximity the curves of the three categories showed. The higher the income level, the closer the curves are, demonstrating how decisive the impact of race and gender is on the living conditions of people with intellectual disability.O objetivo deste artigo é analisar a relação entre deficiência intelectual e classe, raça e gênero. Para tanto, utilizamos dados do censo demográfico brasileiro (IBGE, 2010), organizados em três categorias: a) pessoas sem deficiência; b) pessoas com outras deficiências; e c) pessoas com deficiência intelectual. O resultado mais expressivo apontou que existe uma estreita relação entre os níveis de renda e a proximidade que as curvas das três categorias apresentam. Quanto maior o nível de renda, mais próximas são as curvas, demonstrando o quão decisivo é o impacto da raça e do gênero nas condições de vida das pessoas com deficiência intelectual.FACED - UFRGS2022-02-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 46 No. 3 (2021)Educação & Realidade; v. 46 n. 3 (2021)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporenghttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66281https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/116975/66282Copyright (c) 2021 Educação & Realidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBueno, José Geraldo SilveiraSantos, Natália Gomes dos2022-03-21T22:22:16Zoai:seer.ufrgs.br:article/116975Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2022-03-21T22:22:16Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
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