High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neumann, Patrícia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ribeiro, Débora
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
Texto Completo: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856
Resumo: The objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness.
id UNESP-28_cac5ee7d9a8ad46257b421909b97061f
oai_identifier_str oai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9856
network_acronym_str UNESP-28
network_name_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository_id_str
spelling High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioningAltas Habilidades/Superdotação e Interseccionalidade entre gênero, raça e classe social: uma problematização inicial Altas Habilidades/SuperdotaçãoGêneroRaçaClasse socialEducaçãoHigh abilities/giftednessGenderRaceSocial classEducationThe objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness.O objetivo deste artigo é problematizar a relação entre altas habilidades/superdotação e a intersecção entre gênero, raça e classe social. O método foi documental por meio de análise de conteúdo da obra Quarto de Despejo (1960), escrito por Carolina Maria de Jesus. Os resultados mostram o conteúdo de extrema pobreza, negligência de direitos fundamentais, violências perpetradas por homens, mulheres e crianças, alcoolismo, a presença da leitura e escrita e percepções de Carolina da própria vida e do meio social. Considera-se que os marcadores sociais de gênero, raça e classe social têm papel central na marginalização e consequente não desenvolvimento de habilidades e potenciais. Ao oportunizar chances para o desenvolvimento dos potenciais das pessoas com AH/SD, toda a sociedade se beneficia, pois os ganhos da inclusão são para todas e todos. Além disso, é necessário considerar a realidade sócio-histórica do Brasil na identificação, na avaliação e no atendimento educacional das AH/SD.Faculdade de Filosofia e Ciências2020-06-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/985610.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 37-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 37-52Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 37-522764-64402358-8845reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)instacron:UNESPporhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856/6920Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIALhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNeumann, PatríciaRibeiro, Débora2021-03-26T18:23:11Zoai:ojs.www2.marilia.unesp.br:article/9856Revistahttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivasPUBhttps://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/oaidialogoseperspectivas.marilia@unesp.br2764-64402358-8845opendoar:2021-03-26T18:23:11Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
Altas Habilidades/Superdotação e Interseccionalidade entre gênero, raça e classe social: uma problematização inicial
title High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
spellingShingle High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
Neumann, Patrícia
Altas Habilidades/Superdotação
Gênero
Raça
Classe social
Educação
High abilities/giftedness
Gender
Race
Social class
Education
title_short High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
title_full High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
title_fullStr High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
title_full_unstemmed High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
title_sort High abilities/giftedness and intersectionality among gender race and social class: an initial questioning
author Neumann, Patrícia
author_facet Neumann, Patrícia
Ribeiro, Débora
author_role author
author2 Ribeiro, Débora
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neumann, Patrícia
Ribeiro, Débora
dc.subject.por.fl_str_mv Altas Habilidades/Superdotação
Gênero
Raça
Classe social
Educação
High abilities/giftedness
Gender
Race
Social class
Education
topic Altas Habilidades/Superdotação
Gênero
Raça
Classe social
Educação
High abilities/giftedness
Gender
Race
Social class
Education
description The objective of this paper is to question the relation between high abilities/giftedness and the intersection among gender, race and social class. The method was documental through content analysis of the work Quarto de Despejo (1960) written by Carolina Maria de Jesus. Results were the content of extreme poverty, negligence of fundamental rights, violence committed by men, women and children, alcoholism, the presence of reading and writing and Carolina’s perceptions regarding her life and social milieu. We consider that social markers as gender, race and social class have a main role in marginalization and consequent lackof development of abilities and potentials. All society takes advantage giving opportunities to the development of gifted people’s potential because benefits of inclusion are for everybody. Besides, it is necessary to consider Brazilian social and historical reality in identification, evaluation and educational service of giftedness.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856
10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37
url https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856
identifier_str_mv 10.36311/2358-8845.2020.v7n1.p37
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/9856/6920
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REVISTA DIÁLOGOS E PERSPECTIVAS EM EDUCAÇÃO ESPECIAL
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Filosofia e Ciências
dc.source.none.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; v. 7 n. 1 (2020); 37-52
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 No. 1 (2020); 37-52
Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial; Vol. 7 Núm. 1 (2020); 37-52
2764-6440
2358-8845
reponame:Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
collection Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial (Online) - Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv dialogoseperspectivas.marilia@unesp.br
_version_ 1797041697633337344