Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fooken, Insa
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790
Resumo: In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well.
id UFRGS-9_eca30c3aef66a7264e1855cb82c24ecb
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/47790
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life HistoryA Formação na Maturidade como Apropriação da Própria História de VidaLife History. Intergenerational Training. GenerationalityHistória de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice.In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well.No presente artigo, a disposição e a competência para a apropriação da própria história de vida são consideradas como modos de formação na maturidade. Estas se relacionam com fatores históricos e sócio-políticos e estão inscritas em contextos multigeracionais de formação e processos de desenvolvimento ao longo da vida. Nesta perspectiva, conceitos como geração, geracionalidade, geratividade e transmissão transgeracional ganham destaque e serão aprofundados no texto. A linha argumentativa que sustenta este ponto de vista baseia-se em estudos de países de língua alemã sobre crianças da Segunda Guerra Mundial que envelheceram. Apesar de se tratar de uma situação específica, nos parece possível a extensão das reflexões também para o contexto brasileiro.FACED - UFRGS2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790/47424Fooken, Insainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-05T19:55:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/47790Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-05T19:55:24Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
A Formação na Maturidade como Apropriação da Própria História de Vida
title Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
spellingShingle Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
Fooken, Insa
Life History. Intergenerational Training. Generationality
História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice.
title_short Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
title_full Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
title_fullStr Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
title_full_unstemmed Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
title_sort Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
author Fooken, Insa
author_facet Fooken, Insa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fooken, Insa
dc.subject.por.fl_str_mv Life History. Intergenerational Training. Generationality
História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice.
topic Life History. Intergenerational Training. Generationality
História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice.
description In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790/47424
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)
Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766986198089729