Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790 |
Resumo: | In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well. |
id |
UFRGS-9_eca30c3aef66a7264e1855cb82c24ecb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/47790 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life HistoryA Formação na Maturidade como Apropriação da Própria História de VidaLife History. Intergenerational Training. GenerationalityHistória de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice.In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well.No presente artigo, a disposição e a competência para a apropriação da própria história de vida são consideradas como modos de formação na maturidade. Estas se relacionam com fatores históricos e sócio-políticos e estão inscritas em contextos multigeracionais de formação e processos de desenvolvimento ao longo da vida. Nesta perspectiva, conceitos como geração, geracionalidade, geratividade e transmissão transgeracional ganham destaque e serão aprofundados no texto. A linha argumentativa que sustenta este ponto de vista baseia-se em estudos de países de língua alemã sobre crianças da Segunda Guerra Mundial que envelheceram. Apesar de se tratar de uma situação específica, nos parece possível a extensão das reflexões também para o contexto brasileiro.FACED - UFRGS2014-12-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015)Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790/47424Fooken, Insainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-05T19:55:24Zoai:seer.ufrgs.br:article/47790Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2018-03-05T19:55:24Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History A Formação na Maturidade como Apropriação da Própria História de Vida |
title |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
spellingShingle |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History Fooken, Insa Life History. Intergenerational Training. Generationality História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice. |
title_short |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
title_full |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
title_fullStr |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
title_full_unstemmed |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
title_sort |
Education in Old Age as Appropriation of One’s Own Life History |
author |
Fooken, Insa |
author_facet |
Fooken, Insa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fooken, Insa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Life History. Intergenerational Training. Generationality História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice. |
topic |
Life History. Intergenerational Training. Generationality História de Vida. Formação Intergeracional. Geracionalidade. Geratividade. Crianças de Guerra na Velhice. |
description |
In this paper, the capacity and willingness to the appropriation of one’s own life history will be evaluated as an expression of Education in old age. These relate to historical and socio-political factors and are entered in multigenerational educational contexts and processes of development throughout life. In this perspective, concepts such as generation, generationality, generativity and transgenerational transmission are highlighted and will be discussed. The line of argument supporting this point of view is based on studies from German-speaking countries about children of World War II who have aged. Although this is a specific situation, it seems possible to extend the reflections to the Brazilian context as well. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/47790/47424 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 40 No. 1 (2015) Educação & Realidade; v. 40 n. 1 (2015) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766986198089729 |