Production of knowledge and pedagogical action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Realidade |
Texto Completo: | https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333 |
Resumo: | This article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities. |
id |
UFRGS-9_f37e27b674003436ff9ce57a55b5b351 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:seer.ufrgs.br:article/71333 |
network_acronym_str |
UFRGS-9 |
network_name_str |
Educação & Realidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Production of knowledge and pedagogical actionA produção do conhecimento e a ação pedagógicamental activityknowledge constructionactive methodologyatividade mentalconstrução do conhecimentométodos ativosThis article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities.Este artigo tem por objetivo discutir critérios para que as iniciativas e os métodos de ensino que visam dinamizar o ensino escolar sejam ativos e apontar alguns indicativos da atividade do aluno na construção do conhecimento. A teoria de Piaget, como uma teoria que mostra os principais processos de construção do conhecimento, destaca sempre a ação do sujeito como fundamental neste processo. Discute-se a ação mental tomando como referência os aspectos funcionais da assimilação e da acomodação, da abstração reflexionante, do aprender fazer e o compreender, sempre estabelecendo contrapontos com as práticas escolares.FACED - UFRGS2017-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 23 No. 2 (1998)Educação & Realidade; v. 23 n. 2 (1998)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333/40488Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieberinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosso, Ademir JoséBecker, FernandoTaglieber, José Erno2017-02-20T21:05:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/71333Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-02-20T21:05:09Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Production of knowledge and pedagogical action A produção do conhecimento e a ação pedagógica |
title |
Production of knowledge and pedagogical action |
spellingShingle |
Production of knowledge and pedagogical action Rosso, Ademir José mental activity knowledge construction active methodology atividade mental construção do conhecimento métodos ativos |
title_short |
Production of knowledge and pedagogical action |
title_full |
Production of knowledge and pedagogical action |
title_fullStr |
Production of knowledge and pedagogical action |
title_full_unstemmed |
Production of knowledge and pedagogical action |
title_sort |
Production of knowledge and pedagogical action |
author |
Rosso, Ademir José |
author_facet |
Rosso, Ademir José Becker, Fernando Taglieber, José Erno |
author_role |
author |
author2 |
Becker, Fernando Taglieber, José Erno |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosso, Ademir José Becker, Fernando Taglieber, José Erno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mental activity knowledge construction active methodology atividade mental construção do conhecimento métodos ativos |
topic |
mental activity knowledge construction active methodology atividade mental construção do conhecimento métodos ativos |
description |
This article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333 |
url |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333/40488 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieber info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieber |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
publisher.none.fl_str_mv |
FACED - UFRGS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 23 No. 2 (1998) Educação & Realidade; v. 23 n. 2 (1998) 2175-6236 0100-3143 reponame:Educação & Realidade instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) instacron:UFRGS |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
instacron_str |
UFRGS |
institution |
UFRGS |
reponame_str |
Educação & Realidade |
collection |
Educação & Realidade |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||educreal@ufrgs.br |
_version_ |
1799766987181654016 |