Production of knowledge and pedagogical action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosso, Ademir José
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Becker, Fernando, Taglieber, José Erno
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Realidade
Texto Completo: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333
Resumo: This article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities.
id UFRGS-9_f37e27b674003436ff9ce57a55b5b351
oai_identifier_str oai:seer.ufrgs.br:article/71333
network_acronym_str UFRGS-9
network_name_str Educação & Realidade
repository_id_str
spelling Production of knowledge and pedagogical actionA produção do conhecimento e a ação pedagógicamental activityknowledge constructionactive methodologyatividade mentalconstrução do conhecimentométodos ativosThis article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities.Este artigo tem por objetivo discutir critérios para que as iniciativas e os métodos de ensino que visam dinamizar o ensino escolar sejam ativos e apontar alguns indicativos da atividade do aluno na construção do conhecimento. A teoria de Piaget, como uma teoria que mostra os principais processos de construção do conhecimento, destaca sempre a ação do sujeito como fundamental neste processo. Discute-se a ação mental tomando como referência os aspectos funcionais da assimilação e da acomodação, da abstração reflexionante, do aprender fazer e o compreender, sempre estabelecendo contrapontos com as práticas escolares.FACED - UFRGS2017-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 23 No. 2 (1998)Educação & Realidade; v. 23 n. 2 (1998)2175-62360100-3143reponame:Educação & Realidadeinstname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)instacron:UFRGSporhttps://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333/40488Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieberinfo:eu-repo/semantics/openAccessRosso, Ademir JoséBecker, FernandoTaglieber, José Erno2017-02-20T21:05:09Zoai:seer.ufrgs.br:article/71333Revistahttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidadePUBhttps://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/oai||educreal@ufrgs.br2175-62360100-3143opendoar:2017-02-20T21:05:09Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)false
dc.title.none.fl_str_mv Production of knowledge and pedagogical action
A produção do conhecimento e a ação pedagógica
title Production of knowledge and pedagogical action
spellingShingle Production of knowledge and pedagogical action
Rosso, Ademir José
mental activity
knowledge construction
active methodology
atividade mental
construção do conhecimento
métodos ativos
title_short Production of knowledge and pedagogical action
title_full Production of knowledge and pedagogical action
title_fullStr Production of knowledge and pedagogical action
title_full_unstemmed Production of knowledge and pedagogical action
title_sort Production of knowledge and pedagogical action
author Rosso, Ademir José
author_facet Rosso, Ademir José
Becker, Fernando
Taglieber, José Erno
author_role author
author2 Becker, Fernando
Taglieber, José Erno
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosso, Ademir José
Becker, Fernando
Taglieber, José Erno
dc.subject.por.fl_str_mv mental activity
knowledge construction
active methodology
atividade mental
construção do conhecimento
métodos ativos
topic mental activity
knowledge construction
active methodology
atividade mental
construção do conhecimento
métodos ativos
description This article intends to discuss the criterion for the initiatives and the teaching methods that aim to boost school teaching to be more active and show some indication of the students' activity in the construction of knowledge. Piaget's theory, as a theory that shows the main process of construction of knowledge, always points to the subject's action as the basis of this processo The functional aspects of assimilation and accommodation, of reflexive abstraction, of the know-how leaming and comprehension are taken as a reference to discuss the mental action, always establishing counterpoints with the school activities.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333
url https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71333/40488
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieber
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Ademir José Rosso, Fernando Becker, José Erno Taglieber
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
publisher.none.fl_str_mv FACED - UFRGS
dc.source.none.fl_str_mv Educação & Realidade [Education & Reality]; Vol. 23 No. 2 (1998)
Educação & Realidade; v. 23 n. 2 (1998)
2175-6236
0100-3143
reponame:Educação & Realidade
instname:Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron:UFRGS
instname_str Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
instacron_str UFRGS
institution UFRGS
reponame_str Educação & Realidade
collection Educação & Realidade
repository.name.fl_str_mv Educação & Realidade - Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
repository.mail.fl_str_mv ||educreal@ufrgs.br
_version_ 1799766987181654016